Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jak się zmieni warszawski węzeł kolejowy?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
24-04-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jak się zmieni warszawski węzeł kolejowy?
Kolejarze szykują się do wielkiej inwestycji, jaką jest modernizacja warszawskiego węzła kolejowego. Jej zasadniczym elementem będzie przebudowa linii średnicowej. Według wstępnych scenariuszy pociągi dalekobieżne mogą omijać Warszawę Centralną nawet przez pięć lat, przy zachowaniu ruchu podmiejskiego do centrum.

Jak zapewnia PKP PLK, większa częstotliwość pociągów do stolicy w godzinach szczytu jest najważniejszym celem w planowaniu prac modernizacyjnych na terenie warszawskiego węzła kolejowego. Temu ma być podporządkowana praktycznie większość decyzji i obranych kierunków planowania.

Ciasno na średnicy

Pociągi już przestają się mieścić na linii średnicowej w Warszawie. – W tej chwili ocieramy się o granicę przepustowości. 16 par pociągów na godzinę to jest bardzo duża częstotliwość – mówi Maciej Kaczorek, szef Działu Planowania Strategicznego w PKP PLK. W efekcie część pociągów SKM z lotniska musi jechać przez średnicę dalekobieżną, co stanowi przeszkodę w kształtowaniu rozsądnej oferty w ruchu miejskim (pasażerowie chcący dostać się na lotnisko muszą wybierać pomiędzy dworcami). – Jeśli miałby nastąpić jakikolwiek wzrost ruchu, potrzebujemy większej przepustowości – mówi Kaczorek.

Jak dostosować linię średnicową do większego ruchu?

PKP PLK przygotowuje model eksploatacyjny warszawskiego węzła kolejowego.

– To zaawansowane narzędzie symulacyjne, które pozwoli na podstawie ściśle odwzorowanej w świecie cyfrowym infrastruktury kolejowej zadać dany rozkład jazdy. Dzięki temu możemy identyfikować wąskie gardła i znajdywać rozwiązania dotyczące przepustowości, wąskiego gardła, czasu postoju na danym przystanku – wyjaśnia Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK.

Zlecany przez zarządcę infrastruktury model ma wykazać też, w jaki sposób dostosować linię średnicową do zwiększonego ruchu. – Jest pewna rezerwa przepustowości, którą moglibyśmy wykorzystać przy odpowiedniej modernizacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym, ale odpowiedź, jak to zrobić, będziemy mieli po stworzeniu modelu – mówi Kaczorek.

Zarządca infrastruktury zastrzega jednak, że w przypadku linii średnicowej pole manewru nie jest wielkie. – Nie należy się spodziewać skokowego zwiększenia liczby pociągów. To jest fizycznie niemożliwe. Trzeba zostawić mały bufor na odchylenia – mówi Maciej Kaczorek. Na zwiększenie przepustowości mogłyby wpłynąć zmiany w obsłudze pasażerów – zwłaszcza na Warszawie Śródmieście. PKP SA zastanawiają się nad rozdzieleniem ruchu pasażerów na peron dla wsiadających i wysiadających.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa Gdańska: PLK zbuduje drugi tunel i tymczasowy peron

Zintegrowany transport

Warszawa Gdańska: PLK zbuduje drugi tunel i tymczasowy peron

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Warszawa: Kolejowe średnice i obwodnice z długą historią

Infrastruktura

Warszawa: Nowe linie średnicowe nie takie nowe

Infrastruktura

Warszawa: Nowe linie średnicowe nie takie nowe

Włodzimierz Winek 01 listopada 2022

Zobacz również:

Warszawa Gdańska: PLK zbuduje drugi tunel i tymczasowy peron

Zintegrowany transport

Warszawa Gdańska: PLK zbuduje drugi tunel i tymczasowy peron

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Warszawa: Kolejowe średnice i obwodnice z długą historią

Infrastruktura

Warszawa: Nowe linie średnicowe nie takie nowe

Infrastruktura

Warszawa: Nowe linie średnicowe nie takie nowe

Włodzimierz Winek 01 listopada 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5