Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-07-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michał Jagusiak, Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba
Czy z komunikacją miejską jest jak z jedzeniem i piciem – korzystamy z niej, bez względu na cenę, bo jest niezbędna do życia? Trzeba pamiętać o tym, że czasy, kiedy ludzie pomimo podwyżek i tak jeździli, bo musieli, już dawno minęły. Teraz alternatywę stanowią własne lub firmowe samochody oraz coraz modniejsze poruszanie się rowerem czy nawet pieszo.

Jakiś czas temu przeczytałem na stronie internetowej Moje Miasto to Gorzów Wlkp. artykuł pt. „W którą stronę pojedzie MZK”, w którym ekspert od transportu prof. dr hab. Wojciech Bąkowski bronił tezy o konieczności podwyżek cen biletów i przekonywał, że „ cena biletu nie jest automatycznie powodem spadku liczby pasażerów”. – Czy jak drożeje chleb lub mleko, to przestajemy je kupować? Nie. Czy jak potanieją o połowę, zaczniemy je jeść i pić jak szaleni? Też nie. Używamy ich w ramach potrzeb. Cena nie jest więc jedynym powodem naszych zakupów – przekonywał naukowiec.


Przykład nie jest zbyt dobry, jako że chleb i mleko to artykuły pierwszej potrzeby – kupuje się je w zasadzie niezależnie od ceny. Transport publiczny rządzi się jednak nieco innymi prawami niż występujące w innych dziedzinach życia społecznego i gospodarczego. Przykładem jest obcinanie częstotliwości i relacji kursowania pociągów. Wycięcie określonego pociągu czy linii powoduje, że pasażerowie tych mniej zapełnionych pociągów nie dojeżdżają na przesiadki do tych bardziej zapełnionych połączeń. Spada wtedy ogólna liczba podróżnych, którzy wybierają inne środki transportu, w ostateczności rezygnują z podróży, w związku z czym zwiększają się straty przewoźników. W innych sektorach gospodarczych pozbycie się nierentownych wydziałów wpływa na poprawę kondycji firmy i poprawę wyników finansowych.

Inflacja powoduje wzrost cen towarów i usług, rosną ceny paliw i energii oraz zarobki pracowników. Powoduje to wzrost kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw komunikacji publicznej. Dlatego konieczne jest podwyższanie cen biletów. Ale jak to robić, kiedy usługi nie są konkurencyjne względem indywidualnej motoryzacji (brak klimatyzacji, nowoczesnych niskopodłogowych pojazdów, tłok, niska częstotliwość kursowania, konieczność jazdy z przesiadkami, niska prędkość komunikacyjna), a samochód lub rower posiada prawie każdy? Znane są przypadki, że obniżenie cen wpływa na większy popyt na usługi. Z pewnością jednak częstsze (np. coroczne) podwyżki cen biletów na niewielką skalę, czyli np. o 5 do 10 groszy na bilecie jednoprzejazdowym są mniej odczuwalne niż jednorazowe radykalne o ok. 40 groszy (występujące raz na kilka lat). Najlepszym rozwiązaniem są nieznaczne podwyżki co kilka lat.

Z własnego doświadczenia wiem, że jednak cena ma wpływ na zwiększenie ruchliwości. Młodzi ludzie mają najczęściej dużo czasu, a mało pieniędzy. Kiedyś, w 1999 r., dostałem w Technikum – za dobre wyniki w nauce oraz zachowanie – nagrodę pieniężną w wysokości 150 złotych. Może to się teraz wydawać niedużo, ale w tamtym czasie ceny biletów kolejowych były niskie, a posiadacze legitymacji szkolnej mają ulgę 50%. Kwota ta starczyła, aby zwiedzić wszystkie duże polskie miasta.

Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl
 

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. W 2018 r. ZTM sprzedał bilety warte 955 mln zł

Zintegrowany transport

Warszawa. W 2018 r. ZTM sprzedał bilety warte 955 mln zł

Jakub Dybalski 25 stycznia 2019

Warszawa. Nowe wzory biletów. Po angielsku i kolorowo

Zintegrowany transport

Wrocław. Droższe bilety jednorazowe i więcej ulg

Zintegrowany transport

Wrocław. Droższe bilety jednorazowe i więcej ulg

Jakub Dybalski 04 stycznia 2018

Szwecja. Bilet na pociąg w mikrochipie w dłoni

Pasażer

Szwecja. Bilet na pociąg w mikrochipie w dłoni

Jakub Dybalski 06 sierpnia 2017

Zobacz również:

Warszawa. W 2018 r. ZTM sprzedał bilety warte 955 mln zł

Zintegrowany transport

Warszawa. W 2018 r. ZTM sprzedał bilety warte 955 mln zł

Jakub Dybalski 25 stycznia 2019

Warszawa. Nowe wzory biletów. Po angielsku i kolorowo

Zintegrowany transport

Wrocław. Droższe bilety jednorazowe i więcej ulg

Zintegrowany transport

Wrocław. Droższe bilety jednorazowe i więcej ulg

Jakub Dybalski 04 stycznia 2018

Szwecja. Bilet na pociąg w mikrochipie w dłoni

Pasażer

Szwecja. Bilet na pociąg w mikrochipie w dłoni

Jakub Dybalski 06 sierpnia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5