Spółka spedycyjna Trade Trans wraz z PKP Cargo rozbuduje trzy porty przeładunkowe na wschodniej granicy. Za kilka lat największym centrum logistycznym wschodniej granicy stanie się miejscowość Małaszewicze w pobliżu przejścia granicznego w Terespolu. Główny inwestor tego centrum to spółka PKP Cargo, właściciel tradycyjnego portu przeładunkowego. Jednym z jej partnerów jest firma Trade Trans.
Spółka ta ma w rejonie Małaszewicz trzy terminale przeładunkowe, których uruchomienie kosztowało 15 mln zł. Pierwszym jest Terminal Wólka, gdzie przeładowywane są nawozy, zboża, i inne towary sypkie. Dysponuje on powierzchnią magazynowo-składową ponad 1,5 tys. mkw. Drugi terminal to Transgaz, funkcjonujący jako osobna spółka. Dokonuje się w nim przeładunku propanu, butanu, propanu-butanu i propylenu.Kolejny terminal znajduje się wZaborzu. Są to magazyny - chłodnie o powierzchni 3,5 tys. mkw. do składowania artykułów rolno-spożywczych. W przyszłości firma wyda na ich - Nasze terminale i terminale sąsiadujących z nami kilkunastu firm w Małaszewiczach należą do kompleksu przeładunkowego i są uzupełnieniem oferty PKP Cargo. Stanowią one także podstawę do przekształcenia portu w logistyczne centrum transportowe -mówi Ireneusz Gójski, prezes Trade Trans. Kolejne nakłady spółki w Małaszewiczach mają wynieść 4 mln zł.
Inwestorzy poszukiwani
Do realizacji tego projektu zawiązana zostanie spółka prawa handlowego. PKP Cargo szuka obecnie współinwestorów do realizacji całego przedsięwzięcia. Centrum przeładunkowe w Małaszewiczach ma obsługiwać docelowo do 5 mln ton towarów rocznie.
-Jesteśmy na etapie projektowania centrum. W przyszłości będzie miało ono kluczowe znaczenie dla transportu na Wschód, ponieważ znajduje się na styku toru normalnego z szerokim. W pobliżu jest międzynarodowa droga z Berlina do Moskwy, a w niedalekiej Białej Podlaskiej - lotnisko. Szukamy inwestorów, oczywiście z branży transportowo-logistycznej, ale także banków, instytucji finansowych czy firm deweloperskich - tłumaczy Janusz Mincewicz, rzecznik PKP Cargo. Kolejne dwa obiekty W planach inwestycyjnych PKP Cargo jest wybudowanie kolejnego centrum logistycznego w Medyce-Żurawicy przy granicy z Ukrainą. W rejonie tym funkcjonuje oprócz spółki PKP osiem firm zajmujących się głównie przeładunkiem produktów chemicznych.
- Wpisując się w ogólną koncepcję PKP w zakresie rozwoju usług przeładunkowo-logistycznych na granicy wschodniej, także zamierzamy inwestować. Zakładamy - w uzgodnieniu z właścicielem terenów, czyli PKP - utworzenie w Medyce Centrum Obsługi Granicznej z powierzchnią magazynową 2 tys. mkw. oraz front do przeładunku towarów z wagonów otwartych do wagonów otwartych - tłumaczy Ireneusz Gójski. I dodaje, że trzecią planowaną inwestycją spółki jest budowa terminalu do przeładunku towarów sypkich w Dorohusku. Podobnie jak w Medyce planowane magazyny mają mieć powierzchnię 2 tys. mkw. W obu lokalizacjach Trade Trans zainwestował 10 mln zł. W przyszłości nakłady zostaną podwojone. Wszystkie trzy projekty firma chce zakończyć w 2005r.