Oprócz zwiększenia przepustowości linii oraz skrócenia przejazdu pomiędzy stacjami, inwestycje kolejowe na Euro 2012 przyniosą znacznie większe korzyści. Pomogą ograniczyć skutki recesji gospodarczej.
Na zaplanowaną modernizację szlaków kolejowych potrzeba ogromnej ilości materiałów do budowy, a także zaangażowania innych sektorów gospodarczych, jak wykorzystanie transportu i nowoczesnych technologii. Przekłada się to również na tworzenie miejsc pracy i, co za tym idzie, rozwoju regionalnego kraju. Również światowy kryzys finansowy, który może przynieść negatywne skutki dla inwestycji drogowych, nie powinien zachwiać inwestycji kolejowych. Właściciel infrastruktury kolejowej spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która na modernizacje szlaków kolejowych wykorzystuje głównie fundusze unijne. Oznacza to, że kryzys nie powinien znacząco wpłynąć na płynność finansową projektów, gdyż środki na te projekty są już w większości realizowane. Jeżeli inwestycje kolejowe będą prowadzone zgodnie z planem, to należy spodziewać się polepszenia koniunktury zarówno w budownictwie, jak i w samej branży transportowej, w tym w przewozach kolejowych. Branża transportowa liczy bowiem na obsługę tych inwestycji, a szczególnie w zakresie dowozu kruszyw pod torowiska oraz innych materiałów budowlanych, jak chociażby stal i cement. Przewiduje się, że w 2008 roku zużycie tylko samego cementu w Polsce wyniesie 18–18,5 mln ton, w kolejnych latach potrzeba będzie nawet do 25 mln ton.
Projekty modernizacyjne
Zniszczone szlaki kolejowe, które do tej pory były kulą u nogi polskiej infrastruktury, mogą stać się teraz lokomotywą gospodarki. Przyspieszenie realizacji projektów modernizacyjnych na kolei zaplanowanych na lata późniejsze oznacza także dodatkowe miejsca pracy, zarówno bezpośrednio przy inwestycjach, jak i te stworzone pośrednio. Lepsze tory oznaczają bowiem łatwiejszy i szybszy dojazd do pracy, a cała infrastruktura okołokolejowa (wiadukty, przejazdy, drogi równorzędne do szlaków kolejowych) zwiększają przepustowość komunikacyjną i bezpieczeństwo. Dobrym przykładem jest chociażby linia kolejowa na odcinku Warszawa–Łódź, gdzie codziennie ponad 20 tys. ludzi pokonuje tę trasę dojeżdżając do pracy. A, jak wiadomo, lepsza komunikacja zachęca także do inwestycji, nawet w tych najmniej wydawałoby się atrakcyjnych rejonach. Wzdłuż szlaków kolejowych największe korzyści z organizacji Euro 2012 odniosą więc przedsiębiorcy z branży budowlanej i turystycznej. Zyskają zarówno wykonawcy, jak i dostawcy materiałów. Korzyści należy spodziewać się także w innych sektorach, jak handel i logistyka.
Zachęta dla inwestorów
Dostępność do zmodernizowanych szlaków kolejowych zachęca także do inwestycji w terminale przeładunkowe i centra logistyczne, czego brakuje obecnie w Polsce, i jest to jeden z najbardziej perspektywicznych sektorów inwestycyjnych. Nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Niestety, zniszczone szlaki kolejowe i zbyt drogi dostęp do nich, odstraszały do tej pory inwestorów, zarówno firmy polskie, jak i zagraniczne. PKP PLK zapowiada, że dzięki przyspieszonym inwestycjom na Euro 2012 sytuacja zmieni się na większości linii kolejowych, co również wpłynie na obniżenie kosztów korzystania z tych tras i podniesie atrakcyjność transportu kolejowego. Wymierną korzyścią tego (i to dla każdego z nas) będzie przeniesienie potoku ładunków z dróg na kolej (a więc mniej wypadków, zatrucia środowiska naturalnego, hałasu, emisji spalin itp.). Poza tym transport drogowy powoduje o wiele większe koszty zewnętrzne niż kolejowy. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad około 40 proc. najważniejszych dróg została uszkodzona przez ciężarówki. Zrealizowanie planów modernizacyjnych szlaków kolejowych przybliży więc realizację od dawna zapowiadanego planu "Tiry na tory". Niestety, tutaj nie wystarczy tylko dobra infrastruktura kolejowa, ale pomoc finansowa rządu, w celu wyrównania konkurencyjności cenowej przewozów drogowych z przewozami kolejowymi. Chociaż korzyści z inwestycji kolejowych są tak widoczne i wręcz oczywiste, to jednak należy pamiętać także o tym, że i tutaj występują zagrożenia ich niepowodzenia.
Zagrożenia czyhają
Organizacja mistrzostw to znaczące inwestycje, które z jednej strony wzmacniają gospodarkę, ale jednocześnie mogą pojawić się problemy z planowymi wydatkami na ich realizację. Inwestycje zwiększają popyt i tworzą nowe miejsca pracy, ale za tym idzie również wzrost cen energii, paliw oraz wynagrodzeń pracowników (zwłaszcza jak brakuje ekspertów i pracowników budowlanych), co narusza wcześniej zaplanowane budżety inwestycyjne. Uwidoczniło się to już pod koniec ubiegłego roku, kiedy to część inwestycji (kolejowych i drogowych) właśnie z tych powodów wyhamowała. Jednak PKP PLK zapewnia, że była to sytuacja chwilowa i obecnie budżety projektów zastały dopasowane do realiów rynku.