Partnerzy serwisu:
Biznes

Inwestycje kolejowe wspomogą gospodarkę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
21-11-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Beata Trochymiak, Gazeta Prawna, 20 listopada 2008

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Inwestycje kolejowe wspomogą gospodarkę
Oprócz zwiększenia przepustowości linii oraz skrócenia przejazdu pomiędzy stacjami, inwestycje kolejowe na Euro 2012 przyniosą znacznie większe korzyści. Pomogą ograniczyć skutki recesji gospodarczej.

Na zaplanowaną modernizację szlaków kolejowych potrzeba ogromnej ilości materiałów do budowy, a także zaangażowania innych sektorów gospodarczych, jak wykorzystanie transportu i nowoczesnych technologii. Przekłada się to również na tworzenie miejsc pracy i, co za tym idzie, rozwoju regionalnego kraju. Również światowy kryzys finansowy, który może przynieść negatywne skutki dla inwestycji drogowych, nie powinien zachwiać inwestycji kolejowych. Właściciel infrastruktury kolejowej spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która na modernizacje szlaków kolejowych wykorzystuje głównie fundusze unijne. Oznacza to, że kryzys nie powinien znacząco wpłynąć na płynność finansową projektów, gdyż środki na te projekty są już w większości realizowane. Jeżeli inwestycje kolejowe będą prowadzone zgodnie z planem, to należy spodziewać się polepszenia koniunktury zarówno w budownictwie, jak i w samej branży transportowej, w tym w przewozach kolejowych. Branża transportowa liczy bowiem na obsługę tych inwestycji, a szczególnie w zakresie dowozu kruszyw pod torowiska oraz innych materiałów budowlanych, jak chociażby stal i cement. Przewiduje się, że w 2008 roku zużycie tylko samego cementu w Polsce wyniesie 18–18,5 mln ton, w kolejnych latach potrzeba będzie nawet do 25 mln ton.

Projekty modernizacyjne

Zniszczone szlaki kolejowe, które do tej pory były kulą u nogi polskiej infrastruktury, mogą stać się teraz lokomotywą gospodarki. Przyspieszenie realizacji projektów  modernizacyjnych na kolei zaplanowanych na lata późniejsze oznacza także dodatkowe miejsca pracy, zarówno bezpośrednio przy inwestycjach, jak i te stworzone pośrednio. Lepsze tory oznaczają bowiem łatwiejszy i szybszy dojazd do pracy, a cała infrastruktura okołokolejowa (wiadukty, przejazdy, drogi równorzędne do szlaków kolejowych) zwiększają przepustowość komunikacyjną i bezpieczeństwo. Dobrym przykładem jest chociażby linia kolejowa na odcinku Warszawa–Łódź, gdzie codziennie ponad 20 tys. ludzi pokonuje tę trasę dojeżdżając do pracy. A, jak wiadomo, lepsza komunikacja zachęca także do inwestycji, nawet w tych najmniej wydawałoby się atrakcyjnych rejonach. Wzdłuż szlaków kolejowych największe korzyści z organizacji Euro 2012 odniosą więc przedsiębiorcy z branży budowlanej i turystycznej. Zyskają zarówno wykonawcy, jak i dostawcy materiałów. Korzyści należy spodziewać się także w innych sektorach, jak handel i logistyka.

Zachęta dla inwestorów

Dostępność do zmodernizowanych szlaków kolejowych zachęca także do inwestycji w terminale przeładunkowe i centra logistyczne, czego brakuje obecnie w Polsce, i jest to jeden z najbardziej perspektywicznych sektorów inwestycyjnych. Nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Niestety, zniszczone szlaki kolejowe i zbyt drogi dostęp do nich, odstraszały do tej pory inwestorów, zarówno firmy polskie, jak i zagraniczne. PKP PLK zapowiada, że dzięki przyspieszonym inwestycjom na Euro 2012 sytuacja zmieni się na większości linii kolejowych, co również wpłynie na obniżenie kosztów korzystania z tych tras i podniesie atrakcyjność transportu kolejowego. Wymierną korzyścią tego (i to dla każdego z nas) będzie przeniesienie potoku ładunków z dróg na kolej (a więc mniej wypadków, zatrucia środowiska naturalnego, hałasu, emisji spalin itp.). Poza tym transport drogowy powoduje o wiele większe koszty zewnętrzne niż kolejowy. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad około 40 proc. najważniejszych dróg została uszkodzona przez ciężarówki. Zrealizowanie planów modernizacyjnych szlaków kolejowych przybliży więc realizację od dawna zapowiadanego planu "Tiry na tory". Niestety, tutaj nie wystarczy tylko dobra infrastruktura kolejowa, ale pomoc finansowa rządu, w celu wyrównania konkurencyjności cenowej przewozów drogowych z przewozami kolejowymi. Chociaż korzyści z inwestycji kolejowych są tak widoczne i wręcz oczywiste, to jednak należy pamiętać także o tym, że i tutaj występują zagrożenia ich niepowodzenia.

Zagrożenia czyhają

Organizacja mistrzostw to znaczące inwestycje, które z jednej strony wzmacniają gospodarkę, ale jednocześnie mogą pojawić się problemy z planowymi wydatkami na ich realizację. Inwestycje zwiększają popyt i tworzą nowe miejsca pracy, ale za tym idzie również wzrost cen energii, paliw oraz wynagrodzeń pracowników (zwłaszcza jak brakuje ekspertów i pracowników budowlanych), co narusza wcześniej zaplanowane budżety inwestycyjne. Uwidoczniło się to już pod koniec ubiegłego roku, kiedy to część inwestycji (kolejowych i drogowych) właśnie z tych powodów wyhamowała. Jednak PKP PLK zapewnia, że była to sytuacja chwilowa i obecnie budżety projektów zastały dopasowane do realiów rynku.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5