Władze chińskie podjęły decyzję o przyspieszeniu prac nad budową korytarza kolejowego, który połączy Państwo Środka z kontynentalnymi członkami Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo Wschodniej (ASEAN).
Korytarz ten zyskała już sobie miano "złotego szlaku". Będzie on biegł od Singapuru, przez Malezję, Tajlandię, Kambodże, Wietnam, Laos, Myanmar i południowochińską prowincję Yunnan. W chwili obecnej jest już gotowy liczący 1944 km odcinek Singapur - Kuala Lumpur - Bangkok.
Opracowany przez Chiny plan rozbudowy wewnętrznych linii kolejowych został skonstruowany w taki sposób aby uwzględnić potrzeby złotego szlaku. Ukończenie prac na odcinkach Chiny-Wietnam (nitka wschodnia), Chiny-Myanmar (nitka zachodnia) oraz Chiny-Laos (centrum) wsparte rozbudową sieć w prowincji Yunnan powinno przyczynić się do znacznego ułatwienia transportu towarów w tej części świata.
Ostateczny termin zakończenie prac ustalono na rok 2015. Rozpoczęto już pracę na odcinku Chiny-Wietnam oraz opracowano plan wykonalności dla linii Dali-Ruili (Chiny - Myanmar). Ta ostatnia inwestycja pochłonie przeszło 10 mld juanów.
Najwięcej problemów spodziewanych jest w sekcji centralnej złotego szlaku. Na obszarze Laosu nie ma linii kolejowych, które mogłyby zostać zmodernizowane a prace konstrukcyjne będzie trzeba prowadzić w niezwykle trudnych warunkach. Stawia to pod znakiem celowość budowy odcinka z głębi Yunanu do granicy laotańskiej.
Państwa członkowskie ASEAN oraz Chiny liczą na to, że złoty szlak przyczyni się do zwiększenia wymiany handlowej pomiędzy państwami oraz ułatwi dotarcie do klientów zamieszkujących na terenach oddalonych do wybrzeża.