W roku 2005 prezydent Algierii Abdelaziz Buteflika ogłosił rozpoczęcie realizacji pięcioletniego planu inwestycji infrastrukturalnych. Wśród największych projektów znalazły się również związane z infrastrukturą kolejową.
Metro w Algierze
Pierwszym projektem, o którym warto wspomnieć jest oczywiście algierskie metro. Obiecywane już od roku 1982 w końcu staje się rzeczywistością. Uroczyste otwarcie ma nastąpić w lecie roku 2008. Obecny stan zaawansowania prac, Abdelkader Mekrebi stojący na czele EMA (l'Entreprise du mĂŠtro d'Alger) ocenia na 75%. Pierwsza linia będzie miała 9 km długości i dziesięć stacji. Niemal w całości będzie się znajdować pod ziemią. W ciągu jednej tylko godziny ma z niej korzystać ok. 41 tysięcy pasażerów.
Prace na odcinku Grande-Poste - El-Hamma, prowadzone od roku 1990 przez dwa przedsiębiorstwa algierskie (Cosider i GĂŠnie Cosider) były z powodów gospodarczych i politycznych wielokrotnie przerywane ale są już na ukończeniu. Wstępne prace na odcinku El-Hamma - Hai El-Badr, rozpoczęto w roku 2003 roku ale i one zostały szybko zatrzymane.
Na początku tego roku władze podpisały jednak z konsorcjum kierowanym przez Siemensa nowy kontrakt na dokończenie rozpoczętych wcześniej prac. Siemens będzie kierować całością robót oraz dostarczy systemy kontroli ruchu i sygnalizacji. Przedsiębiorstwo to będzie również odpowiadało za przygotowanie instalacji elektrycznej.
Hiszpański Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) dostarczy czternaście sześcioczłonowych składów, podobnych do tych, jakie można spotkać w Madrycie czy Rzymie. Francuski Vinci Construction Grand Projets wybuduje stacje, zainstaluje system wentylacyjny oraz wzniesie budynki zaplecza i administracyjne. Całość zamknie się sumą 380 milionów EUR. W planach znajduje się budowa kolejnych linii. Algierski minister transportu zapowiedziała, że bilet jednorazowy będzie kosztował 25 dinarów, a więc podróż podziemną kolejką będzie nie tylko wygodniejsza, ale i tańsza od autobusowej.
Linie tramwajowe w Algierze, Oranie i Constantine
Uruchomienie nowych połączeń tramwajowych ma w planach nie tylko stolica ale również Oran i Constantine. We wszystkich przypadkach władze zapowiedziały zakończenie prac na rok 2009. Obecnie najbardziej zaawansowany jest projekt algierski. Podobnie jak metro jest on częścią planu poprawy jakości komunikacji miejskiej w tym niezwykle zatłoczonym i szybko rozwijającym się mieście. Władze mają nadzieję, że uda się jednocześnie zmniejszyć korki i ograniczyć emisję spalin. W Algierze sieć tramwajowa ma liczyć 38 przystanków i 22,4 km.
Najważniejszy będzie odcinek liczący 16,4 km i biegnący od znajdującego się w centralnej części miasta Carrefour des FusillĂŠs do Bordj el-Kiffan w jego wschodniej części. Dziennie ma nim podróżować przeszło 150 000 pasażerów. Na wykonawcę robót wybrane zostało konsorcjum w skład którego oprócz Alstomu wchodzą włoski Todini i algierski ETRHB. Podpisany w czerwcu kontrakt jest wart 225 milionów EUR. Prace mają zająć 30 miesięcy.
Linie tramwajowa w Constantine ma mieć 9 km długości i 16 przystanków zaś ta w Oranie 24 km i 36 przystanków. W chwili obecnej trwają pracę nad dokładnym wytyczeniem tras. Wprowadzeniem komunikacji tramwajowej zainteresowane są jeszcze inne miasta, m.in.: Antaba, SĂŠtif, Sidi Bel-Abbes, Tlemcen oraz Tiret.
TGV...
Władze Agierii zdecydowały się również na modernizację traktowanej w ostatnich latach po macoszemu sieci kolejowej. Przed końcem trzeciego kwartału 2008 roku mają zakończyć się, realizowane przez Alstom, prace elektryfikacyjne na obszarze aglomeracji algierskiej. Przedsiębiorstwo to zajmie się również elektryfikacją ponad 300 km linii kolejowych w innych częściach kraju. W dalekosiężnych planach jest przystosowanie niemal 2 200 km linii do potrzeb pociągów dużych prędkości. Skromniejszym celem jest skrócenie do końca roku 2012 czasu przejazdu na liczącej 629 km trasie z Algieru do Annaby z 10 godz. 20 min. do niecałych 6 godz.