Prawie 34 mln zł przeznaczą PKP Polskie Linie Kolejowe na przebudowę wiaduktu nad ul. Oleską w Opolu. Inwestycja ma podnieść przepustowość linii prowadzącej do Elektrowni Opole i poprawić komfort pasażerów dzięki przebudowie peronu.
O ciekawej inwestycji PKP PLK w przebudowę wiaduktu i estakady stacji Opole Wschodnie
pisaliśmy w tym miejscu. Warto pamiętać, że równolegle prace przy zmianie układu ulic przy stacji wykonuje miasto.
PKP PLK poinformowała, że wykonawcą prac w formule projektuj i buduj będzie Intop Warszawa. Spośród sześciu ofert dwie zostały odrzucone, a z dwóch pozotałych tylko propozycje konsorcjum Banimeksu oraz firmy Intop mieściły się w kosztorysie określonym na 43 mln zł brutto. Intop był tańszy – zrealizuje prace za 41,8 mln złotych – a także zaoferował maksymalne skrócenie czasu realizacji inwestycji, za co uzyskał aż 40 punktów. Zadeklarowany termin realizacji to 23 miesiące.
Odnowiony wiadukt, estakada i tory
Jak informuje PLK, zasadniczy zakres prac obejmuje wzmocnienie i odnowienie wiaduktu kolejowego nad ul. Oleską w Opolu wraz z estakadą. Tory, ułożone na tym obiekcie, zostaną dostosowane dla ruchu pociągów z prędkością do 120 km/godz. (towarowych do 100 km/godz.). Wymienionych zostanie 8 rozjazdów. Roboty obejmą również wymianę sieci trakcyjnej – wraz z konstrukcjami wsporczymi. Przebudowa umożliwi przejazd ciężkich składów towarowych o nacisku na oś 221 kN. Jest to szczególnie ważne, gdyż trasą kursują m.in. pociągi towarowe do elektrowni Opole i cementowni Odra.
– Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych to ważne rozwiązanie dla systemu komunikacyjnego zarówno dla kolei, jak i Opola. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów, a miasto będzie mogło usprawnić ruch drogowy. Poprawi się również transport towarów po torach do zakładów ważnych nie tylko dla Opolszczyzny, dzięki czemu zyska gospodarka regionu – mówi Violetta Porowska, wicewojewoda opolski cytowana przez biuro prasowe PLK.
Łatwiejsza podróż z przystanku Opole Wschodnie
Przebudowa obejmie również przystanek Opole Wschodnie. Po modernizacji peron będzie dostępny dla osób z ograniczoną mobilnością, gdyż zostanie zamontowana winda. Nowa nawierzchnia peronu zostanie wyżej posadowiona, przez co dogodniejsze będzie wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Na peronie zostanie zamontowane nowe oświetlenie oraz wiata i ławki. Orientację ułatwi nowe oznakowanie i gabloty informacyjne. Przebudowa wiaduktu, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przygotuje warunki do poszerzenia jezdni i umieszczenia traktu dla pieszych w osobnym przejściu „otworzonym” w estakadzie. To w przyszłości znacznie ułatwi komunikacje drogową – zapewnia PLK.
Wiadukt kolejowy nad ul. Oleską wybudowany był w 1926 r. Roboty przy obiektach, znajdujących się w rejestrze ochrony zabytków, będą prowadzone w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków.
Zadanie pod nazwą „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na linii 277 Opole Groszowice – Wrocław Brochów wraz z łącznicami” – przebudowa wiaduktu w km 6,420 wraz z rewitalizacją estakady i robotami towarzyszącymi w stacji Opole Wschodnie w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej” o wartości 33 980 400 jest finansowane ze środków budżetowych.