Bombardier oraz jego partnerzy z joint venture uzyskali kontrakt wartości 150 mln euro na dostawę wagonów metra w Szanghaju.
Bombardier Transportation oraz jego partnerzy joint venture w Chinach podali do wiadomości, iż uzyskali zamówienie na dostawę 192 wagonów metra MOVIA (32 zestawów sześciowagonowych) od Shanghai Mass Transit Line 7 Development Co., spółki zależnej Shanghai Shentong Metro Group Co. w Szanghaju, Chińska Republika Ludowa (ChRL). Kontrakt ten, którego wartość szacuje się na 150 milionów euro, przyznano Bombardier Transportation wraz z Changchun Bombardier Railway Vehicles Co. Ltd. (CBRC) oraz Bombardier-CPC Propulsion Systems Co., Ltd. (BCP). Część kontraktu przypadająca na Bombardiera wynosi 51 milionów euro.
Dostawy rozpoczną się w drugim kwartale roku 2008, a ich zakończenie przewidziano na rok 2009. Wagony będą kursowały na Linii 7 szanghajskiego metra.
Nowe wagony metra zostaną złożone w Chinach, w fabryce CBRC w Changchun. Zespoły napędowe wagonów produkowane będą w fabrykach BCP w Changzhou oraz fabryce Bombardiera w Vasteras w Szwecji.
Kontrakt ten stanowi świadectwo rosnącego zaangażowania Bombardiera we wspieranie kwestii ochrony środowiska w dużych aglomeracjach miejskich na całym świecie. Zamówienie złożono niespełna pół roku po otrzymaniu przez Bombardiera kontraktu na dostawę 306 wagonów dla Linii 9 szanghajskiego metra i stanowi ono kolejny przykład wybierania przez wielkie miasta wagonów metra Bombardiera w celu zmniejszenia korków i zanieczyszczenia powietrza.
Dr Jianwei Zhang, prezes i Chief Country Representative Bombardiera w Chinach powiedział: - Zamówienie to umacnia pozycję Bombardiera jako głównego dostawcy wagonów metra dla Szanghaju i całych Chin. Bombardier zajmuje na chińskim rynku pozycję silnego partnera, spełniając swoje zobowiązania do dostarczania rozwiązań transportowych najwyższej jakości dla aglomeracji miejskich, w których priorytet stanowią czyste powietrze, zrównoważona energia oraz poprawiania poziomu życia. Z przyjemnością współpracujemy z tak szacownym klientem jak Shanghai Shentong Metro Group.
Michael Buscher, prezes działu napędów i kontroli Bombardier Transportation, powiedział: - Zamówienie to potwierdza również wyjątkową pozycję systemu Bombardiera MITRAC Propulsion and Control Systems na rynku chińskim, na którym oferujemy pełen asortyment urządzeń elektronicznych do szerokich zastosowań: od pociągów metra, po lokomotywy i Elektryczne Zespoły Trakcyjne dużej prędkości.
Wagony metra firmy Bombardier z powodzeniem funkcjonują w miastach Guangzhou, Shenzhen, Shanghai i Hong Kong. W czerwcu 2006 r. Bombardier świętował dostawę tysięcznego wagonu metra na rynek chiński.
Ostatnie kontrakty przyznane Bombardierowi i jego chińskim partnerom obejmują:
• 500 lokomotyw towarowych dla Ministerstwa Kolei (luty 2007 r.)
• 306 wagonów metra dla Linii 9 szanghajskiego metra (listopad 2006 r.)
• 40 wagonów kolejki bezobsługowej Beijing Capital International Airport Link (marzec
2006 r.)
• Centrum obsługi pociągów szybkobieżnych i dwudziestoletnia umowa na usługi dla Ministerstwa Kolei (styczeń 2006 r.)
• Napęd i systemy kontrolne do 192 wagonów Linii 4 pekińskiego metra (lipiec 2006 r.)
• System Bezobsługowej Kolejki Dojazdowej dla międzynarodowego portu lotniczego Beijing Capital International Airport (maj 2005 r.)
• 40 taborów szybkobieżnych dla Ministerstwa Kolei (maj 2005 r. i październik 2004 r.)
• wagony pasażerskie do zastosowań na dużych wysokościach dla Ministerstwa Kolei (luty 2005 r.)
Uwzględniając partnerów joint venture, w chwili obecnej Bombardier zatrudnia w Chinach 2,500 osób. Poza działalnością w sektorze kolejowym, jest również czołowym dostawcą chińskich regionalnych linii lotniczych - w użyciu jest obecnie ponad 30 samolotów Bombardiera w sześciu liniach lotniczych. Firma jest również ważnym dostawcą samolotów biznesowych na rynek chiński. Stosunki handlowe z Chinami Bombardier nawiązał 50 lat temu.
* Wagony MOVIA produkcji Bombardiera, użytkowane przez szanghajskie metro (fot. Bombardier).