W piątek 30 stycznia lokomotywa ZSSK Cargo E131, dopuszczona na początku bieżącego roku do ruchu po polskiej sieci kolejowej, oficjalnie wjedzie do Polski pociągiem kontenerowym "Velka Ida", wiozącym części samochodowe Volkswagen ze Słowacji do montowni samochodów w rosyjskiej Kałudze.
Inicjatywa przewozów po polskiej sieci z użyciem słowackich ciężkich lokomotyw została zainaugurowana ponad 12 miesięcy temu przez ZSSK Cargo i PKP Cargo. Wzajemne dopuszczenia środków trakcyjnych miały wyeliminować postoje pociągu na granicy. Cel, który obaj przewoźnicy chcą osiągnąć, to realizacja ruchu pomiędzy stacjami rozrządowymi Zabrzeg Czarnolesie - Zilina oraz Kraków Prokocim - Kosice pociągami prowadzonymi bez wymiany lokomotywy i drużyny trakcyjnej na granicy, bez konieczności postoju pociągu na granicy, co w szczególności ma w znacznym stopniu ograniczyć koszty.
Obaj przewoźnicy chcą też jasno określić zakres bezpośredniej odpowiedzialności za połączenia transportowe pomiędzy wymienionymi stacjami rozrządowymi.
Podstawowy element współpracy to dopuszczenie polskiej (ET41) i słowackiej (E131) lokomotywy do ruchu w obu krajach.
Ponadto PKP Cargo zrealizowało działania dotyczące uzyskania bezterminowych dopuszczeń innych typów lokomotyw zarówno na sieci kolei słowackiej jak i czeskiej: EU07 i ET22. Dopuszczenie lokomotyw serii ET22 wiązało się przede wszystkim z chęcią ich skierowania do realizacji przewozów na terenie kolei czeskiej, co nastąpiło.
Obecnie PKP Cargo kształci także 20 maszynistów w celu nabycia przez nich uprawnień do ruchu po torach kolei słowackich. Przewoźnik słowacki najprawdopodobniej podejmie podobne działanie dotyczące własnych maszynistów na przestrzeni bieżącego roku.

* Fot. Petr Štefek, commons.wikimedia.org, GFDL.