Kanadyjski producent taboru kolejowego Bombardier Transportation uroczyście zainaugurował swój najnowszy projekt w dziedzinie taboru kolejowego. Wyposażony w hybrydowy (spalinowy i elektryczny) napęd pociąg typu AGC został oficjalnie „ochrzczony” w francuskim mieście Troyes, podczas uroczystości z udziałem prezesa Bombardier Transportation Andre Navarriego oraz prezes kolei francuskich Anne-Marie Idrac.
Dla Bombardiera klasa AGC (Autorail Grande Capacite – pociąg dużej pojemności) do tej pory oznaczała przede wszystkim najdłużej produkowaną serię taborową w historii, dostępną w największej ilości wariantów.
* AGC na dworcu w Troyes (fot. RK).Najnowszą wersję AGC wyposażono w podwójny napęd spalinowo-elektryczny pozwalający pojazdowi na swobodne przekraczanie granicy między zelektryfikowanymi i niezelektryfikowanymi odcinkami sieci.
Przejście z jednego systemu na drugi następuje praktycznie nieodczuwalnie i to zarówno dla pasażera jak i maszynisty. Pociąg nie traci na prędkości, a sam silnik spalinowy jest wyposażony w system filtrów ograniczających szkodliwą emisję spalin do atmosfery.
* Andre Navarri, szef Bombardier Transportation oraz Anne-Marie Idrac, prezes SNCF (fot. RK).Ponadto elektryczny napęd AGC przystosowano do dwu systemów zasilania (1,5 kV i 25 kV) co pozwala mu na praktycznie bezproblemowe pokonywanie całej francuskiej sieci kolejowej.
Podczas inauguracyjnej podróży z Paryża do położonego na południowym-wschodzie regionu Szampania-Arderny miasta Troyes pociąg poruszał się z sięgającą prędkością 160 km/godz. zarówno na odcinku zelektryfikowanym jak i na pozostałej części linii (¾ odległości wynoszącej około 180km).
* Michael Cramer, członek Parlamentu Europejskiego oraz Klaus Miltz z Bombardier Transportation (fot. RK).- Wyposażone w hybrydowy napęd pociągi AGC to propozycja Bombardiera skierowana dla regionów pragnących rozwijać transport kolejowy mimo ograniczeń związanych z niezelektryfikowanymi odcinkami sieci kolejowej – mówił prezes Navarri podczas inauguracyjnego przejazdu.
Obecnie 21 francuskich regionów zamówiło pociągi AGC lub z nich korzysta, w sumie 698 zespołów.
Hybrydowy AGC będzie obsługiwała linie Paryż - Troyes - Culmont oraz Culmont - Saint-Didier - Vitry.
Oficjalna uroczystość, połączona z chrztem pociągu, odbyła się na dworcu w Troyes, gdzie jednocześnie nadjechały dwa pociągi AGC - jeden z Paryża, drugi z Dijon.
Michael Cramer, deputowany do Parlamentu Europejskiego, reprezentujący frakcję Zielonych / Wolny Sojusz Europejski w rozmowie z RK podkreślał, że bardzo zależy mu na podobnych inicjatywach technologicznych jak hybrydowy AGC.
- Państwa Europy Zachodniej, takie jak Francja czy Niemcy, czynią ogromne inwestycje w rozwój sektora kolejowego, zwracając szczególną uwagę na efektywny transport w skali regionów i miast – mówił Cramer - państwa Europy Środkowej i Wschodniej, takie jak Polska, nie mogą pozwolić sobie na ignorancję w tej dziedzinie.
* Wnętrze pociągu AGC (fot. RK).Klaus Miltz z Bombardier Transportation France, powiedział RK, jak bardzo ważne tak dla jego firmy jak i dla SNCF było wypracowanie rozwiązania, które byłoby jednocześnie efektywne, wygodne i ekologiczne. - W moim przekonaniu hybrydowy AGC spełnia te kryteria i byłbym szczęśliwy widząc podobne zastosowanie w Polsce - powiedział Miltz.
Więcej informacji na temat AGC a także relację merytoryczną i zdjęciową z fabryki Bombardier Transportation w Crepin w regionie Valenciennes gdzie produkowane są między innymi pociągi AGC znajdą państwo w listopadowym numerze RK. Wkrótce na www.rynek-kolejowy.pl szczegółowa fotorelacja z Troyes i Crepin.
* Fabryka Bombardier Transportation w Crepin (fot. RK).