Partnerzy serwisu:
II linia metra

II linia metra niemal automatyczna: Dyspozytor zatrzyma pociąg

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-03-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

II LINIA METRA
II linia metra niemal automatyczna: Dyspozytor zatrzyma pociąg
Obsługa metra w przypadku II linii dostała znacznie więcej narzędzi wspomagających pracę i zwiększających automatyzm ruchu. Dyspozytor będzie mógł wydać zdalnie – bez udziału maszynisty – polecenie zatrzymania się pociągu bądź przejazdu przez stację bez zatrzymania.

Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Czym się różni praca dyspozytora II linii od pracy dyspozytora I linii?

Piotr Kozłowski, szef Służby Ruchu Metra Warszawskiego: Zasadniczych różnic nie ma, choć należy wymienić kilkukrotne zwiększenie liczby kamer. Nowością jest też możliwość podglądania tunelu. Różnica występuje także w liczbie urządzeń. Zastosowana tutaj automatyka prowadzenia ruchu jest rozbudowana o elementy automatycznego nawrotu, czy np. polecenie przejazdu bez zatrzymania. Dla pasażera ma to mniejsze znaczenie, ale dla nas jest to ułatwienie pracy.

Wspomina pan większą automatykę. Do jakiego stopnia?

Z punktu widzenia prowadzenia pociągów mamy automatyczny nawrót. Maszynista w zasadzie wjeżdża pociągiem, przełącza na stacji w tryb nawrotu i pociąg sam manewruje. Maszynista przechodzi do drugiej kabiny i przejmuje pociąg w peronie pasażerskim. Druga ważna rzecz: w chwili odjazdu prowadzący trzyma przycisk czuwaka przez 120 m od stacji, puszcza nastawnik, pociąg zaczyna sam jechać, sam wjeżdża w stację i sam otwiera drzwi. Zadaniem maszynisty jest tylko zamknięcie drzwi: wiadomo, pasażerowie dobiegają, ktoś dłużej wsiada.

Jeżeli chodzi o sterowanie ruchem, należy wymienić funkcję automatycznej jazdy, tzw. DJP. Gdyby maszynista zasłabł w pociągu i nie było z nim kontaktu, to dyspozytor za pomocą dostępnych urządzeń wydaje polecenie, żeby pociąg do najbliższej stacji samoczynnie dojechał i tam następuje ewakuacja.

Dyspozytor może wydać polecenie zatrzymania na stacji. Do tej pory trzeba było używać semafora i wyświetlić na nim sygnał stój. Na II linii jest bezwzględny sposób zatrzymania na stacji: poprzez wydanie polecenia oddziałuje się na pociąg, który – nawet jak maszynista będzie chciał jechać – w żaden sposób nie ruszy. Tak samo odwrotnie: zezwala się na przejazd przez stację bez zatrzymania. Do tej pory informowało się maszynistę, a tutaj wydaje się takie polecenie zdalnie. Od razu ma to też przełożenie na informację dla pasażerów. Na II linii metra jest też system, który pozwala dyspozytorowi na dostęp do monitoringu z pociągu – jak się coś dzieje, to ma dzięki temu bezpośredni podgląd.

Więcej na portalu Transport-publiczny.pl

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W warszawskim metrze pojawi się biblioteka publiczna

Pasażer

W warszawskim metrze pojawi się biblioteka publiczna

Witold Urbanowicz 21 lipca 2023

Trzaskowski: Metrem na Karolin pojedziemy w 2026 r.

Infrastruktura

Trzaskowski: Metrem na Karolin pojedziemy w 2026 r.

Witold Urbanowicz 02 lutego 2023

Metro na Karolin: Rozmowy na szczycie, rozstrzygnięcia nie ma

Infrastruktura

Metro na Karolin: Rozmowy na szczycie, rozstrzygnięcia nie ma

Witold Urbanowicz 12 października 2022

Ostatnia stacja II linii metra z pozwoleniem na budowę

Infrastruktura

Metro: Kiedy pojadą pociągi na Bródno i Bemowo?

Pasażer

Zobacz również:

W warszawskim metrze pojawi się biblioteka publiczna

Pasażer

W warszawskim metrze pojawi się biblioteka publiczna

Witold Urbanowicz 21 lipca 2023

Trzaskowski: Metrem na Karolin pojedziemy w 2026 r.

Infrastruktura

Trzaskowski: Metrem na Karolin pojedziemy w 2026 r.

Witold Urbanowicz 02 lutego 2023

Metro na Karolin: Rozmowy na szczycie, rozstrzygnięcia nie ma

Infrastruktura

Metro na Karolin: Rozmowy na szczycie, rozstrzygnięcia nie ma

Witold Urbanowicz 12 października 2022

Ostatnia stacja II linii metra z pozwoleniem na budowę

Infrastruktura

Metro: Kiedy pojadą pociągi na Bródno i Bemowo?

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5