Miejscy urzędnicy chcą aby tak jak doradzali eksperci II linia metra została wybudowana za pomocą TBM (Tunnel Boring Machine) . Metoda budowy - TBM, która jest też często nazywana metodą Madrycką - gdyż tam zastosowano ją po raz pierwszy na wielką skalę. W Madrycie otwierano średnio stację częściej niż raz na miesiąc, a koszt budowy był tam dwa razy niższy niż w Warszawie.
Jak to możliwe?
Jest drążony jeden ogromny tunel (średnica około 14 metrów), w jednym tunelu znajdują się obydwa tory, a stacje są budowane bezpośrednio w tunelu. Tunel drążony jest z szybkością ponad 40 metrów na dobę (w Warszawie jest to 1 do 1,5 metra).
Koszt wybudowania kilometra metra w Madrycie to 30 milionów dolarów a w Warszawie to 70 milionów dolarów.
Osobną sprawą pozostaje sposób organizacji budowy. Najlepiej gdyby ogromną tarczę zakupiło miasto i użyczyło firmie, która wybuduje drugą linię metra. Właśnie całą linię - jedna firma a nie każdy kawałek kto inny. Dodatkowo powinna zostać wybrana firma w przetargu, która będzie operatorem drugiej linii metra przez kilkanaście lat od momentu uruchomienia linii. Pozwoli to dodatkowo obniżyć koszty do 30%.Ale czy kiedykolwiek dogonimy Madryt? Niedawno zaakceptowano dalszą rozbudowę metra w stolicy Hiszpanii do końca 2007 roku ma powstać dalsze... 42 kilometry linii metra oraz 30 kilometrów szybkich tramwajów.