Partnerzy serwisu:
II linia metra

Historia planów budowy II linii metra

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-04-2010
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Witold Urbanowicz, 21 kwietnia 2010

Podziel się ze znajomymi:

II LINIA METRA
Historia planów budowy II linii metra
Obecny zarys trasy II linii, później wielokrotnie modyfikowany, został opracowany w początkach projektowania i budowy niedawno ukończonej I linii metra. Według śmiałych koncepcji z lat 80., wobec planów budowy nowych osiedli mieszkaniowych, docelowa sieć warszawskiego metra składać się miała z czterech nitek o łącznej długości ok. 105 km.

II linia przebiegać miała z Woli wzdłuż ul. Kasprzaka, Świętokrzyskiej, Targowej, Jagiellońskiej, Modlińskiej do Północnej Dzielnicy Mieszkaniowej (Tarchomin). Rzeczywistość, wynikająca z sytuacji ekonomicznej i transformacji, korygowała te ambitne założenia.Warszawa skoncentrowana była przede wszystkim na kontynuowaniu opóźnionej budowy I linii metra, cierpiącej na chroniczny brak pieniędzy. Mimo tych trudności władze miejskie wciąż myślały o rozbudowie układu trasy kolei podziemnej - o takich planach świadczyły liczne dyskusje i zmiany przebiegu linii. Takie działania służyły często głównie podtrzymywaniu tematu, a zarazem odwlekaniu odważnej decyzji o faktycznym losie inwestycji.

Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej stworzyło nową perspektywę. Pojawiła się realna możliwość sfinansowania ze środków zewnętrznych inwestycji, którą z wielkim trudem udźwignąłby sam budżet miasta, pozbawiony pewnego wsparcia. Wiążąca decyzja o przebiegu trasy II linii, w tym centralnego odcinka, została podjęta - po trzech latach dyskusji i spowolnienia przygotowań - na początku 2006 r. Umożliwiło to przygotowanie przetargu i wniosków o środki unijne.

Pod koniec 2006 r. gotowy był wstępny raport, studium wykonalności. We wrześniu 2007 r. zaprezentowany został uproszczony Wielobranżowy Projekt Koncepcyjny (pełna wersja została zaprezentowana w styczniu 2008 r.) przygotowany przez Metroprojekt i AMC Chołdzyński, będący podstawą późniejszego projektu budowlanego.

Jeszcze w październiku 2008 r. ogłoszony został pierwszy przetarg na projekt i budowę centralnego odcinka. Jednocześnie II linia - jej centralny odcinek oraz skrajne: wschodni na Bródno i zachodni na Jelonki - została wpisana na listę projektów indywidualnych, przygotowaną przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, dla unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ostatecznie, w związku ze wzrostem przewidzianych kosztów i możliwym opóźnieniem realizacji skrajnych odcinków, wszystkie środki zostały przepisane na centralny odcinek.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Pasażer

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5