Jak donosi Gazeta Krakowska, w środę w pierwszą próbną jazdę ruszył Halny, nowoczesny pociąg dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie, który zbudowano w firmie Newag S.A. w Nowym Sączu czyli dawnych Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego.
-W dziewiczym kursie jechaliśmy tylko z Nowego Sącza do Ptaszkowej - mówi Wiesław Piwowar, członek Zarządu Newag S.A. Pociąg rozwinął szybkość 60 kilometrów na godzinę. Zamiast pasażerów była aparatura, która rejestrowała parametry istotne w eksploatacji, lecz niemożliwe do stuprocentowego przewidzenia na etapie robienia projektu: drgania, przechyły czy uskoki kół przy pokonywaniu złączy szyn i rozjazdów na torach.
Nowy pociąg dla warszawskiej SKM zaprojektowała spółka Energocontrol z Krakowa.
Zestaw elektryczny oparty jest na bazie jeżdżących na liniach podmiejskich elektrycznych zespołów trakcyjnych EN-57, natomiast poza ramą podwozia i napędem, wszystko pozostałe to absolutna nowość. Podjęcie się budowy sześciu pociągów dla SKM przez sądecki Newag S.A. to nie tylko możliwość zarobienia po siedem i pół mln zł za każdy. To również inne tempo pracy, konieczność unowocześniania hal fabrycznych, gdzie te pociągi powstają, budowa nowych torowisk. Co ważne dla miasta i regionu - także możliwość zwiększenia zatrudnienia. Pierwszy Halny odjedzie do Warszawy jeszcze w sierpniu. Dalszych pięć ma być gotowych do połowy grudnia. Władze Warszawy już zapowiedziały jej mieszkańcom, że przed Bożym Narodzeniem ruszą regularne kursy Szybkiej Kolei Miejskiej.