Grudniowy "Rynek Kolejowy" jest już dostępny. W tym numerze skupiamy się na problematyce budowy centralnego odcinka II linii metra w Warszawie. Piszemy także o planach Stadlera, WKD, Pol-Miedź Transu, sytuacji PKP Intercity i Przewozów Regionalnych, wynikach przewozowych za III kw. 2009 oraz innych wydarzeniach, którymi żyje branża kolejowa w Polsce.
RAPORT - II linia metra
- Budowa II linii metra - harmonogram
Pod koniec listopada konsorcjum Astaldi - Gulermak - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów przekazało władzom Warszawy harmonogram budowy centralnego odcinka II linii metra. Tunel zostanie wydrążony trzema tarczami TBM, a utrudnienia dla kierowców rozpoczną się w przyszłym roku na Rondzie Daszyńskiego i w okolicy Dworca Wileńskiego.
Warszawie wreszcie udało się zawrzeć umowę z wykonawcą na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra. Droga do jej podpisania nie była jednak łatwa. Najpierw przetarg trzeba było unieważnić z powodu cen dwukrotnie przekraczających kosztorys, potem procedurę przedłużały międzynarodowe protesty firm, które w walce o tak znaczący kontrakt, polskim zwyczajem, nie przebierały w środkach, aby zdyskredytować innych uczestników postępowania, wykorzystując przy tym całą przewidzianą w prawie drogę odwoławczą - pisze Witold Urbanowicz.
- Czy Warszawie potrzebne jest metro?
Historia budowy warszawskiego metra jest równie burzliwa, jak historia Polski w XX wieku. Pierwsze plany z okresu dwudziestolecia międzywojennego mówiły o dwóch krzyżujących się liniach płytkiego metra - piszą Robert Chwiałkowski i Rafał Kucharski.
Wraz z opublikowaniem przez SISKOM koncepcji przebudowy Placu Wileńskiego, która ma mieć miejsce w ramach realizacji II linii metra, na łamach stołecznych mediów rozgorzała dyskusja na temat, czy wraz z budową przejść podziemnych należy likwidować przejścia dla pieszych czyli tzw. zebry - piszą Łukasz Oleszczuk i Jan Jakiel z SISKOM-u.
ANALIZY
- Wyniki przewozowe w III kwartale 2009
Pierwsze półrocze roku 2009 przyniosło znaczące spadki na polskim rynku przewozów towarowych. PKP LHS w pierwszych sześciu miesiącach roku przewiozło o 68,6% towarów mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego a praca przewozowa spadła o 75,1%. Po podsumowaniu wyników PKP Cargo w tym samym okresie okazało się, że spadki wyniosły odpowiednio 34,6% oraz 34,7%. Operatorzy spoza Grupy PKP przewieźli o 9,4% towarów mniej niż w pierwszym półroczu roku 2008, ale wykonana przez nich praca przewozowa wzrosła o 6,4% i osiągnęła 31,4 ogółu przewozów. Trzeci kwartał nie przyniósł wprawdzie globalnego wzrostu przewozów ale tendencja spadkowa uległa widocznemu wyhamowaniu.
- Rynek modernizacji lokomotyw spalinowych w Polsce
Obecnie w krajach europejskich eksploatuje się ok. 20 tysięcy lokomotyw spalinowych, z czego kilka tysięcy w Polsce. Różnorodność typów i wielkości ma znaczenie - poczynając od niewielkich pojazdów manewrowych tzw. "pchaczy" aż po mocne lokomotywy liniowe - piszą Zdzisław Kotowski i Hubert Stępniewicz z VIS Systems Sp. z o.o.
Jeden z najmniejszych działających w Polsce przewoźników pasażerskich planuje zakup nowego taboru, który miałby zastąpić niemal wszystkie jednostki używane obecnie. Nie są to jednak jedyne zamiary WKD...
- LKR - pierwszy przewoźnik samorządowy w Polsce
Trwa dyskusja wokół formuły funkcjonowania Przewozów Regionalnych, część województw nosi się z planami utworzenia własnych spółek przewozowych, a niektóre z nich już to uczyniły. Tymczasem niewiele osób pamięta, że w pierwszej połowie lat 90. w naszym kraju samorządowy operator woził już pasażerów. Czy historię Lubuskiej Kolei Regionalnej łączy coś z obecną sytuacją spółek świadczących przewozy regionalne?
- Interoperacyjność - nowe wymagania
Na przestrzeni lat dotychczasowa sytuacja w branży kolejowe spowodowała bardzo bliskie powiązania pomiędzy krajowym przemysłem kolejowym i kolejami krajowymi, ze szkodą dla otwarcia rynków. W celu poprawienia ich konkurencyjności na poziomie europejskim niezbędna jest otwartość i konkurencyjność tego segmentu rynku - pisze Krzysztof Warmiński z Transportowego Dozoru Technicznego.
- Orlen KolTrans - kiedy decyzja o sprzedaży?
Koncern paliwowy Orlen zapowiada optymalizację składy swojej grupy kapitałowej. Zgodnie z założeniami tego przedsięwzięcia, aktywa niezaliczające się do core businessu firmy, są przeznaczone do sprzedaży. Tyczy się to m.in. przewoźnika kolejowego Orlen KolTrans. Prawdopodobne zbycie 100 proc. udziałów w operatorze to perspektywa 2-3 lat, ale chęć zakupu firmy wstępnie zgłosili już najwięksi polscy przewoźnicy prywatni.
- "Biała księga - mapa problemów polskiego kolejnictwa"
Od kilku miesięcy zespół redakcyjny ekspertów przygotowuje publikację pt. "Biała księga - mapa problemów polskiego kolejnictwa". Z inicjatywą przekazania opinii publicznej jak najszerzej wiedzy o kondycji sektora transportu szynowego w takiej formie wystąpił związek pracodawców Forum Kolejowe - Railway Business Forum (RBF), biorąc na siebie ciężar przygotowania, redakcji i rozpowszechnienia wydawnictwa. W celu zapewnienia jak najwyższego poziomu merytorycznego przy tym projekcie nawiązana została współpraca z Komitetem Transportu PAN - pisze Piotr Faryna, dyrektor biura RBF.
- Rząd nie może sobie pozwolić na upadek PR
- Przekazanie samorządom wojewódzkim spółki PKP Przewozy Regionalne było swego rodzaju podrzuceniem kukułczego jaja - twierdzi Grzegorz Nowaczyk, członek zarządu województwa kujawsko-pomorskiego.
RELACJE
Historia Pol-Miedź Trans Sp. z o.o. nierozerwalnie wiąże się z odkryciem złóż miedzi na terenie Dolnego Śląska. Początki firmy to koniec lat 60. ubiegłego stulecia, natomiast od 1997 r. podmiot funkcjonuje na rynku pod swą obecną nazwą, jako spółka należąca do grupy kapitałowej KGHM Polska Miedź S.A.
- Rozbudowa zakładów Stadlera w Siedlcach
Pomimo braku zamówień z polskiego rynku, szwajcarski producent taboru kolejowego podjął decyzję o powiększeniu swojej placówki w naszym kraju. Fabryka pojazdów w Siedlcach już wkrótce zwiększy swe moce przerobowe o 1/3. Jednak aby można było myśleć o dalszym rozwoju producenta w Polsce, musi on wygrywać u nas przetargi...
- Silniki Caterpillar na polskim rynku
Firmy Caterpillar nikomu nie trzeba przedstawiać. Amerykański potentat na rynku maszyn budowlanych od lat jest również liderem w produkcji spalinowych silników dedykowanych dla pojazdów szynowych. Caterpillar jako największy producent silników spalinowych na świecie posiada szeroki typoszereg mocowy - od 6 kW do ponad 4360 kW.
ROZMOWY
- Pracujemy nad nową linią sterowników. Zostanie ona zaprezentowana prawdopodobnie na wiosnę. I zastąpi dotychczasowe sterowniki - mówi w rozmowie z RK prezes Elester-PKP, Tomasz Bednarkiewicz.
OPINIE
Najbardziej znana w Polsce linia - Centralna Magistrala Kolejowa (CMK), czyli jednocześnie najbardziej obciążony szybkim ruchem kwalifikowanym trakt kolejowy, przechodzi pierwszy etap modernizacji. Jednocześnie przygotowywane jest studium wykonalności, mające zarekomendować najlepszy wariant modernizacji linii - pisze Robert Wyszyński.
- Kolejarze na wojnie... z pasażerami
Spór pomiędzy Przewozami Regionalnymi i PKP Intercity przyszedł w najlepszym dla tej drugiej spółki momencie. Ten paradoks, zważywszy na skalę długów finansowych, o które toczy się wojna pomiędzy firmami oraz uruchomienie konkurencyjnych połączeń interREGIO, wprowadza ponownie do biznesowej debaty pojęcia takie jak: "pasażer", "rynek", "oferta" czy "do usług" - pisze Jacek Prześluga, były prezes PKP Intercity.
- Analiza wyniku finansowego PKP Intercity w 2008 r.
- Po 11 miesiącach 2008 roku zysk netto spółki wynosił 45 mln zł. Operacje księgowe – utworzenie pięćdziesięciomilionowej rezerwy na przejętych pracowników z PKP PR wygenerowało „papierową” stratę spółki - komentuje dla były prezes PKP Intercity, Czesław Warsewicz.
- Wagony na promach kolejowych - schyłkowy biznes
Przewozy kolejowo-promowe to w Polsce, w absolutnym skrócie, trzy główne pociągi, dwie koleje, dwa promy, jeden operator promowy i jeden terminal promowy. Wszystko to razem dało w 2008 r. ok. 22 tys. przeprawionych przez Bałtyk wagonów, w których przewieziono ok. 600 tys. ton drobnicy - pisze Marcin Kamola, analityk w ZDG TOR.
O malowaniu taboru powiedziano już wiele. Pominięto jednak fakt, że w tej dziedzinie obowiązują określone zasady projektowe. W niniejszym artykule chciałbym przybliżyć owe zasady, a także pokazać, jak bardzo polska praktyka je ignoruje - pisze Maciej Turkowski.
HISTORIA
Po oddaniu do ruchu w 1933 r. linii średnicowej w Warszawie, powstał problem z zadymianiem przez parowozy tunelu biegnącego pod ulicami: Al. 3 Maja i Alejami Jerozolimskimi. Wprawdzie wybudowano punkt oddymiania tunelu (w miejscu, gdzie obecnie jest dom towarowy Junior), gdzie zainstalowano potężne wentylatory, ale przy coraz bardziej intensywnym ruchu pociągów podmiejskich, nie dawało to zadowalających wyników - pisze Bogdan Pokropiński.
FELIETONY
- Adam Wielądek: Fatum wciąż towarzyszy kolei
- Wojciech Paprocki: Biedny Mr Buffett
- Tadeusz Syryjczyk: Prawa człowieka i obywatela w różnych cywilizacjach
Zapraszamy do wykupienia prenumeraty!
