- PiS miał okazję wykazać się skutecznością w modernizacji polskich kolei, ale opinia publiczna pamięta tylko eksperyment z Włoszczową. Tylko że tam mecze nie będą rozgrywane - mówi Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury.
Piotr Skowroński, Gazeta Wyborcza: Po przyznaniu Polsce i Ukrainie organizacji piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r. mówiło się, że taka impreza to dla nas szansa na skok cywilizacyjny. Czy po dwóch latach przygotowań ciągle mamy szansę na skok.
Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury: Tak, mamy i dobrze ją wykorzystujemy. Poprawa jakości polskiej infrastruktury transportowej musi nastąpić nie tylko z powodu mających się odbyć w naszym kraju mistrzostw Euro 2012. Ich organizacja jest dla nas dodatkowym bodźcem, aby w ciągu najbliższych lat poprawić jakość dróg, kolei czy lotnisk. Infrastruktura, którą dziś budujemy, będzie służyła przez lata całemu społeczeństwu, drogi powstają bowiem nie tylko dla kibiców. Na naszych drogach już od jakiegoś czasu widać znaczne ożywienie - budujemy i remontujemy setki kilometrów dróg. Restrukturyzujemy grupę PKP i inwestujemy w kolej. Przystosowujemy porty lotnicze do obsługi większej liczby podróżnych.
(...)
A co z dworcami kolejowymi? Nowych prawie nie będzie, stare mają być wyremontowane. Na posiedzeniu sejmowej komisji sportu opozycja (PiS) kpiła, że zagraniczni kibice, kiedy ich pociąg ruszy z wyremontowanego dworca, będą musieli zasłaniać okna, żeby nie patrzeć na fatalny stan stacji, które będą mijać po drodze na inny wyremontowany dworzec.
PiS miał okazję wykazać się skutecznością w modernizacji polskich kolei, ale opinia publiczna pamięta tylko eksperyment z Włoszczową. Tylko że tam mecze nie będą rozgrywane. Rząd PO-PSL stworzył podstawy prawne, by na inwestycje dworcowe mogły być wykorzystywane środki budżetowe. We wszystkich miastach, gdzie będą rozgrywane mecze podczas Euro, dworce kolejowe będą zmodernizowane bądź zostaną wybudowane nowe. Nowe dworce powstaną w Poznaniu, Sopocie, Katowicach, wybudowany zostanie Dworzec Warszawa Zachodnia. Gruntowną modernizację przejdzie Dworzec Warszawa Wschodnia, odnowiona będzie Warszawa Wschodnia, odnowiona będzie Warszawa Centralna. Zostaną też wyremontowane zabytkowe dworce we Wrocławiu i w Gdyni. Kupimy nowoczesne lokomotywy, dzięki którym pociągi będą mogły jeździć z prędkością 200 km na godzinę. Grupa PKP przygotowuje wygodne i szybkie połączenie kolejowe z Ukrainą, podróż do Lwowa i Kijowa pociągiem będzie komfortowa. Tylko w ubiegłym roku na inwestycje kolejowe wydaliśmy ponad 4 mld złotych. Do 2012 wydaliśmy około 10 mld zł.