Partnerzy serwisu:
Pasażer

Gdzie spędzić wakacje na żelaznych szlakach? Cz. II

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-07-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy, 27 lipca 2010

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Gdzie spędzić wakacje na żelaznych szlakach? Cz. II
Jeżeli nie masz jeszcze pomysłu na wakacyjny wyjazd lub myślisz, że byłeś już wszędzie, gdzie tylko prowadzą tory zobacz naszą listę propozycji na letnią podróż koleją po Polsce. W drugiej części cyklu prezentujemy oferty kolei wąskotorowych. Na pewno znajdziesz coś dla siebie.  

WĄSKI TOR

1. Przeworska Kolej Dojazdowa (Przeworsk – Dynów). Jedyna w Polsce wąskotorówka, która na swojej trasie posiada tunel. I to nie byle jaki, bo aż 602-metrowy. Tunel ma wrota, które są otwierane i zamykane w momencie przejazdu pociągu. Przy tunelu kolejka się zatrzymuje i można zrobić sobie niezapomniane zdjęcia. Ale PKD to nie tylko tunel. Niemal cały 50-kilometrowy odcinek jest urzekający w swoim otoczeniu. Linia jest poprowadzona przez serce malowniczego, acz chyba niedocenianego przez turystów Pogórza Dynowskiego; na trasie pełno jest ciasnych łuków.

2. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (Bytom – Miasteczko Śląskie). Bardzo atrakcyjna wąskotorówka co najmniej z kilku względów. Jej trasa jest poprowadzona zarówno skrajem dużego górniczego miasta (Bytomia), jak i koło zabytkowej kopalni odkrywkowej, jak i kilkakrotnie koło linii normalnotorowych (ciekawe obiekty inżynieryjne – mosty, wiadukty). Można z niej m.in. obserwować jedną z największych w Polsce stacji towarowych, w Tarnowskich Górach. W kilku miejscach kolej jest też poprowadzona lasem, który zadaje kłam stereotypom, że na Górnym Śląsku „przyroda” jest terminem nieznanym… Dodatkową atrakcją jest fakt, iż początkowy/końcowy przystanek Bytom Wąsk. nie posiada mijanki, która pozwalałaby na zmianę kierunku przez lokomotywę. W związku z tym odcinek pomiędzy Bytomiem Wąsk. i stacją Bytom Karb Wąsk. pociąg pokonuje pchany przez lokomotywę od tyłu. Jest to o tyle efektowne, że po drodze pokonuje dwa ostre zakręty i wysoki wiadukt nad torami normalnotorowymi.

3. Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa (Gniezno – Anastazewo).
Trasa tej kolejki zadaje kłam teorii, że Wielkopolska nie jest regionem atrakcyjnym turystycznie. I choć znaczna część trasy GKW biegnie po dość monotonnych polach, to jej końcówka pomiędzy Powidzem i Anastazewem rekompensuje wszystko. Trasa poprowadzona jest najpierw nad linią brzegową Jeziora Powidzkiego, a następnie przez las, gdzie dodatkową atrakcją dla pasażerów jest fakt, że często się zdarza, iż maszynista musi… odkopywać łopatą z piachu zasypane przejazdy (pociągi kursują tylko w weekendy).

4. Pleszewska Kolej Dojazdowa (Pleszew Wąsk. – Pleszew Miasto). Najkrótsza z polskich wąskotorówek (3 km) pełni rolę dowozu ze skraju centrum Pleszewa do stacji normalnotorowej na linii Poznań – Katowice. Jest o tyle ciekawa, że na całej długości jest poprowadzona torem splecionym: jeden tor jest wspólny, jeden tylko dla pociągów normalnotorowych, a środkowy – tylko dla wąskotorowych. Taka sytuacja ma w Polsce miejsce dwukrotnie – drugi przypadek jest na ok. 2,5-km fragmencie trasy Sochaczewskiej Kolei Muzealnej, z tą jednak różnicą, że tor spleciony w rejonie Sochaczewa jest używany tylko przez wąskotorówkę (część normalnotorowa jest fragmentami rozebrana), a w Pleszewie po torze splecionym do dziś kursują zarówno pociągi wąskotorowe, jak i normalnotorowe. Na stacji Pleszew Miasto nieraz można spotkać, obok wąskotorowego wagonu motorowego, także normalnotorowy skład towarowy.

5. Żuławska Kolej Dojazdowa (Nowy Dwór Gdański – Stegna Gdańska – Sztutowo/ Prawy Brzeg Wisły). Wizyta na ŻKD jest szczególnie godna polecenia w tym roku, zważywszy że po kilkunastoletniej przerwie na tę kolejkę powrócił czynny parowóz. Jedną z atrakcji ŻKD jest most obrotowy w Rybinie, obracany w momencie przejazdu pociągu. W tym roku po raz pierwszy most stał się atrakcją samą w sobie – rozkład został ułożony tak, żeby turyści mogli wysiąść przy moście i obejrzeć proces jego obracania. Kolejną atrakcją jest końcowy przystanek w Sztutowie. Jest to jeden z niewielu przypadków na polskich wąskotorówkach, gdzie lokomotywa nie zmienia kierunku, objeżdżając skład tradycyjną „mijanką”. Skład jest obracany na tzw. trójkącie. W przeszłości „trójkąty” (obrót „na trzy razy”) były budowane po to, by parowóz po dojechaniu na końcową stację mógł z powrotem także jechać kominem do przodu. W Sztutowie obecnie po trójkącie obraca się nie tylko lokomotywa, lecz wjeżdża „na trzy” z całym składem wagonów!

Zapraszamy na wycieczki!

Czytaj także:

Chciałabyś zaproponować naszym czytelnikom inne miejsca? Organizujesz w wakacje kolejową imprezę? Napisz do nas na kontakt@rynek-kolejowy.pl. Chętnie o niej poinformujemy!

Pełna wersja tekstu w wakacyjnym numerze "Rynku Kolejowego". Zapraszamy do Empików lub prenumeraty. Prenumerując „Rynek Kolejowy” oszczędzasz 15%!

Szczegółowy spis treści numeru wakacyjnego znajduje się tutaj.

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Transport w Warszawie wchodzi w wakacyjny tryb

Zintegrowany transport

Warszawa szykuje się na wakacje i remonty. Trzy trasy tramwajowe zamknięte

Zintegrowany transport

Wakacyjna komunikacja w GOP

Zintegrowany transport

Wakacyjna komunikacja w GOP

KZK GOP 25 czerwca 2013

Umierająca historia – helskie miasteczko wagonowe

Fotorelacje

Umierająca historia – helskie miasteczko wagonowe

Dominik Wójcik, Rynek Kolejowy 23 sierpnia 2014

Zobacz również:

Transport w Warszawie wchodzi w wakacyjny tryb

Zintegrowany transport

Warszawa szykuje się na wakacje i remonty. Trzy trasy tramwajowe zamknięte

Zintegrowany transport

Wakacyjna komunikacja w GOP

Zintegrowany transport

Wakacyjna komunikacja w GOP

KZK GOP 25 czerwca 2013

Umierająca historia – helskie miasteczko wagonowe

Fotorelacje

Umierająca historia – helskie miasteczko wagonowe

Dominik Wójcik, Rynek Kolejowy 23 sierpnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5