Nowe stacje PKP powstaną w Gdańsku. Pod budowę w centrum Gdańska przeznaczone będzie 3,5 ha więcej.
Pomysł ten - dla miasta bardzo dobry, kolei średnio się podoba. Może nastąpić, ale pod warunkiem zagwarantowania interesów pasażerów i transportu towarów - uzasadniają przedstawiciele PKP. Mają bowiem niezbyt dobre doświadczenia z Warszawy.
- Przykrycie płytą wąwozu z torami kolejowymi magistrali kolejowej E-65 w Gdańsku może stać się przedsięwzięciem wzorcowym dla całego kraju - przyznaje Mariusz Wiórek, dyrektor Biur Nieruchomości Strategicznych Centrali PKP w Warszawie. - Jest zadaniem pionierskim dla wszystkich zainteresowanych.
Dlatego porozumienie między spółkami Grupy PKP, samorządem Gdańska i województwa dotyczące realizacji tej inwestycji musi być precyzyjne. Kolej jest bowiem właścicielem terenu, na którym ktoś zechce coś zbudować. Problemem jest to, że jeszcze nie został wyłoniony inwestor i miasto wciela się w jego rolę, negocjując z PKP treść porozumienia. Pod płytą znajdzie się fragment linii kolejowej między wiaduktami na Hucisku i al. Armii Krajowej.
Takie pokrycie wiaduktów uwzględniają projektanci, pracujący nad modernizacją tej trasy kolejowej.
- Pod wiaduktem alei Armii Krajowej, gdzie będzie przystanek SKM Gdańsk Śródmieście, powstaną dwa perony - mówi Mariusz Wiórek. - Linia kolejowa, po której jeżdżą pociągi SKM, musi zostać przedłużona ze stacji PKP Gdańsk Główny nie tylko do projektowanego przystanku Gfańsk Śródmieście, ale dalej.
Budowa przystanku kolejowego SKM Gdańsk Śródmieście to jeden z etapów w rozwoju gdańskiej sieci komunikacyjnej, istotny w organizacji w Gdańsku finałów mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012 oraz dla dojazdu na Chełm - nad wiaduktem powstać ma wielki węzeł tramwajowy.
W planach na przyszłość jest jeszcze budowa kolejnej stacji - Gdańsk Południe, a obok niej innego węzła transportowego komunikacji miejskiej - z zajezdnią autobusową i tramwajową.
Ten integracyjny węzeł transportowy o roboczej nazwie: Czerwony Most będzie skomunikowany z resztą miasta projektowanymi teraz ulicami. Chodzi m.in. o Nową Chmielną, Nową Cienistą, Nową 3 Maja, Nową Sandomierską, czyli przedłużenie dotychczasowych ulic o tych nazwach w okolicy dzisiejszej ul. Sandomierskiej. Będzie istotny głównie w obsłudze komunikacyjnej południowej części Gdańska.
* Fot. RK.