Szef Kolei Francuskich SNCF Guillaume Pepy oraz mer Paryża Anne Hidalgo zapowiedzieli plany modernizacji stacji kolejowej Gare du Nord – jednej z sześciu najważniejszych, czołowych stacji Paryża. Podzielone na etapy prace mogą potrwać nawet osiem lat i obejmą zarówno budynki dworcowe, jak i obszar stacyjny. To będzie kolejna ważna inwestycja w historii obiektu poprawiająca jego przepustowość, estetykę i dostępność dla pasażerów.
Stacja Gare du Nord jest w tej chwili najbardziej obciążoną spośród wszystkich znajdujących się na terenie Paryża. Obsługuje ona nawet do 800 tys. pasażerów dziennie, a średnio każdego roku korzysta z niej 180 mln podróżnych, z tendencją wzrostową. Pierwsza faza prac zakłada modernizację istniejących budynków dworcowych, datowanych na lata sześćdziesiąte XIX wieku, a także wygospodarowanie przestrzeni dla pasażerów pociągów Eurostar odjeżdżających do Londynu. Nad torami tej części stacji powstanie m.in. antresola, która będzie poczekalnią, a w miejscu dawnego hotelu zostanie zbudowana specjalna strefa dla pasażerów klasy biznesowej. Do tego na stacji zostaną zmodernizowane cztery tory i przylegające do nich perony aglomeracyjnej kolei RER obsługującej linie B i D. 80% pasażerów stacji Gare du Nord to podróżni korzystający z kolei RER.
Pierwsza faza prac powinna zostać zakończona do roku 2018 i będzie częścią prac modernizacyjnych, które SNCF będzie prowadzić jednocześnie na innych ważnych stacjach Paryża. Wartość prac prowadzonych w tym czasie ma sięgnąć kwoty 500 mln euro.
Są już nakreślone dalsze plany modernizacji stacji Gare du Nord. Prace miałyby być realizowane w latach 2019-2023. Objęłyby one m.in. budowę nowej, przeszklonej hali odpraw o długości 250 i szerokości 30 m, a także nowego terminalu po stronie wschodniej stacji. Projektanci planują dalsze zagospodarowywanie przestrzeni nad peronami, gdzie znalazłby się m.in. punkt wysiadania dla pasażerów dojeżdżających na dworzec taksówkami i autobusami. Dzięki temu udałoby się wyeliminować ruch kołowy sprzed frontu stacji i stworzyć tam strefę wyłącznie dla pieszych.
Ostateczny projekt drugiego etapu przebudowy stacji Gare du Nord powinien zostać zatwierdzony w 2016 roku. Dopiero wtedy uda się poznać całkowity koszt przebudowy, ale już w tej chwili władze SNCF i mer Paryża prowadzą rozmowy o finansowaniu inwestycji.
Jak przyznała mer Paryża, plany przebudowy stacji Gare du Nord są związane z tym, że stolica Francji ubiega się o organizację XXXIII Letnich Igrzysk Olimpijskich, które odbędą się w 2024 roku. Podjęcie się organizacji tak dużego wydarzenia wymusza poprawę przepustowości, jakości infrastruktury transportowej i bezpieczeństwa podróżnych.