Eurotunnel, operator tunelu pod Kanałem La Manche, został pierwszym prywatnym przewoźnikiem, który otrzymał licencję na prowadzenie kolejowego transportu towarowego we Francji.
Firma zamierza od początku przyszłego roku rozpocząć działalność przewozową między Mediolanem a środkową Anglią. Eurotunnel będzie samodzielnie prowadzić transport pociągami na części trasy prowadzącej z Bazylei do Dollands Moor (nieopodal tunelu pod Kanałem La Manche, w angielskim hrabstwie Kent).
Realizacja tego przedsięwzięcia stała się możliwa dzięki wprowadzeniu ustawodawstwa liberalizującego międzynarodowe kolejowe przewozy towarowe w UE. Prawo to weszło w życie w marcu ubiegłego roku, a w kwietniu Eurotunnel wystąpił do francuskiego Ministerstwa Transportu o licencję.
Szacuje się, że przewozy towarowe Eurotunnelu będą na początku przynosić przychody w wysokości jedynie około 13 milionów funtów rocznie, jednak w dalszej perspektywie transport ładunków między Francją a Wielką Brytanią ma zostać podwojony. Obecnie ładunki przez tunel wozi dwóch operatorów - brytyjska firma EWS oraz francuskie koleje SNCF. W ostatnich latach transport kolejowy pomiędzy dwoma krajami stawał się coraz mniejszy i był dodatkowo zakłócany przez nielegalnych imigrantów próbujących przedostać się do Wielkiej Brytanii w pociągach towarowych.
Przyznanie licencji Eurotunnelowi zostało poprzedzone komunikatem, w którym kierownictwo firmy stwierdza, że prowadzi negocjacje z rządami Wielkiej Brytanii i Francji oraz różnymi operatorami kolejowymi. Eurotunnel liczy, że dzięki temu uda się zwiększyć przychody oraz zredukować długi i tym samym uniknąć grożącej przedsiębiorstwu katastrofy finansowej. Przepisy według których Eurotunnel ma zagwarantowane minimalny poziom przychodów z kolejowego ruchu pasażerskiego i towarowego przez tunel przestaną obowiązywać w listopadzie 2006 roku. Jeżeli przewozy utrzymają się na podobnym poziomie jak obecnie, to przychody firmy wyraźnie spadną. Eurotunnel już teraz nie jest w stanie spłacać odsetek od swoich długów wynoszących 6 miliardów funtów.
Oprócz Eurotunnelu także kilku innych operatorów wystąpiło o licencję na prowadzenie przewozów towarowych na terenie Francji, jednak żaden z nich jak dotąd jej nie uzyskał. W listopadzie francuski operator cargo Fret SNCF ogłosił, że przygotowując się do konkurencji zamierza dokonać restrukturyzacji. Firma ma kłopoty finansowe i cieszy się dość słabą reputacją.