Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich (Ombudsman) P. Nikiforos Diamandouros wezwał Europejski Bank Inwestycyjny (EIB) do ponownej analizy wpływu na środowisko planowanej linii szybkiej kolei przebiegającej przez Barcelonę. Jest to konsekwencja skargi mieszkańca Barcelony, który utrzymuje, że projekt tunelu, w którym ma być poprowadzona linia, będzie miał bardzo negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Ombudsman po przeanalizowaniu sprawy, stwierdził, że EIB podejmując decyzję o dofinansowaniu projektu, nie dokonało dogłębnej analizy planowanego wpływu inwestycji na środowisko naturalne. W efekcie wezwał Bank do wstrzymania finansowania projektu, do czasu przeprowadzenia dogłębnych analiz środowiskowych i przekazanie mu odpowiedzi do końca września 2008 roku.
W 1994 roku oś transportowa Madryt-Barcelona-Perpignan-Montpellier została zidentyfikowana przez Unię Europejską jako jeden z priorytetowych projektów sieci transeuropejskich. W Hiszpanii, w ramach tego projektu, założono budowę linii kolei dużych prędkości z Madrytu do granicy francuskiej, przez Barcelonę. Europejski Bank Inwestycyjny zapewnił finansowanie ok. 1/4 kosztów projektów (2,5 mld Euro).
W styccziu 2006 roku do Ombudsmana trafiła skarga, której autorzy utrzymywali, że poprowadzenie linii kolejowej przez środek Barcelony pociągnie za sobą nieodwracalne szkody dla środowiska i okolicznych budynków (w tym np. kościoła Sagrada Familia). W skardze oskarżono władze hiszpańskie o to, że nie przeprowadziły odpowiednio szczegółowych analiz wpływu inwestycji na otoczenie i nie przedstawiły alternatywnych propozycji przebiegu trasy.