PKP Cargo otrzymało świadectwo dopuszczenia do eksploatacji po torach kolei słowackich dla lokomotyw serii ET41. Uzyskane świadectwo ma charakter bezterminowy m.in. dzięki wzorowemu przygotowaniu pierwszego egzemplarza lokomotywy do badań i testów przez Zakład Taboru w Czechowicach Dziedzicach.
W ramach procesu „dopuszczeniowego” pilotażowa lokomotywa serii ET41 została wyposażona m.in. w urządzenia zabezpieczające Mirel VZ1 oraz urządzenia radiołączności wymagane na kolejach Słowacji oraz przeszła szereg badań i prób eksploatacyjnych wykonanych przez certyfikowane jednostki badawcze, zarówno na terenie kolei polskich, jak i słowackich.
Obecnie PKP Cargo rozpoczęło proces dostosowywania do jazdy na kolejach słowackich kolejnych 9 lokomotyw serii ET41. Ukończenie tego procesu jest przewidywane do połowy listopada br.
Lokomotywy serii ET41 są już trzecią serią lokomotyw eksploatowanych przez PKP Cargo, które uzyskały dopuszczenie do jazdy po torach kolei słowackich. Wcześniej uzyskano takie dopuszczenia dla lokomotyw serii ET22 i EU07. Obecnie pojazdy te są z powodzeniem wykorzystywane do obsługi pociągów na terenie kolei czeskich i słowackich.
W ramach współpracy pomiędzy PKP Cargo SA i ZSSK Cargo a.s. przewiduje się wprowadzenie lokomotyw serii ET41 (od dnia rozpoczęcia nowego rozkładu jazdy 2008/2009) do obsługi pociągów na szlaku Zabrzeg Czarnolesie – Zwardoń – Skalite – Ĺ˝ilina, a lokomotyw ZSSK Cargo serii E131, a.s. do obsługi jednej pary pociągów w relacji Košice – PlaveÄ – Muszyna – Kraków Prokocim.
Wprowadzane rozwiązanie pozwoli na skrócenie czasu przejazdów pociągów w relacjach transgranicznych poprzez wyeliminowanie wymiany pojazdów na stacjach granicznych i konieczności odbiorów techniczno - handlowych, lepsze wykorzystanie pojazdów i drużyn trakcyjnych, usprawnienie obrotu wagonów, poprawę punktualności kursowania pociągów, znaczne rozszerzenie możliwości w zakresie wzajemnych rozliczeń finansowych pomiędzy zainteresowanymi operatorami oraz obniżenie kosztów eksploatacyjnych.

* Fot. PKP Cargo.