KM podpisały już kontrakt na pozyskanie 20 nowych ezetów - Elfów. - Naszymi pojazdami zainteresowane są koleje niemieckie i włoskie. Zostaliśmy dopuszczeni do rynku niemieckiego. W przyszłym roku będziemy tam startować w przetargach - mówi prezes PESY Bydgoszcz, Tomasz Zaboklicki.
Jak podaje producent, rodzina pojazdów Elf przeznaczona jest do obsługi rynku przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym, międzyregionalnym oraz kwalifikowanym z uwzględnieniem specyfiki lokalnej infrastruktury kolejowej, wymagań przyszłych użytkowników oraz zapewnienia wysokiego komfortu dla pasażerów.

* Grafika: PESA Bydgoszcz.
W wersji bazowej Elf poruszać się będzie z prędkością eksploatacyjną 160 km/h. Wybrane konfiguracje mogą być przystosowane do jazdy z prędkością 190 km/h lub 130 km/h dla wersji aglomeracyjnych. Pojazd przystosowany jest do bezstopniowej obsługi peronów o wysokości 550/760 mm npgs, spełniając wymagania specyfikacji TSI PRM. Istnieje także możliwość zainstalowania dodatkowych stopni ruchomych, które umożliwią bezpieczną i komfortową obsługę peronów o niższej wysokości.

* Grafika: PESA Bydgoszcz.

* Kabina Elfa ma być przestrzenią przystosowaną w pełni dla dwóch osób prowadzących pojazd. Obszar pracy obejmować będzie m.in. funkcjonalny i ergonomiczny dwuosobowy pulpit. Klatka kabiny to ochrona obsługi pojazdu. Producent zapowiada także pełny zakres widoczności, zarówno dla maszynisty, jak i pomocnia, dodatkowo system kamer i opcjonalnie lusterka boczne. Sprzęganie pojazdów ma być w pełni automatyczne, w ukladzie wielokrotnym. Absorbery przejmować będą energię zderzenia, a elementy szczepiające zapobiegną nasuwaniu się na siebie pojazdów podczas zderzenia. Dodatkowo energię w trakcie ewentualnej kolizji pochłonie Honey Comb - blok zbudowany z aluminium (grafika: PESA Bydgoszcz).
Pojazd można konfigurować w układzie od trzech do ośmiu członów, przy czym w zależności przeznaczenia poszczególne człony będą posiadały od jednej do trzech par drzwi na stronę.
Sumując wszystkie możliwe konfiguracje, uwzględniając między innymi: rodzaj napędu, napięcie zasilania, ilość członów, ilość drzwi na człon, uzyskujemy blisko 100 różnych wersji pojazdów w obrębie jednej rodziny.
Rozpoczynając prace nad Elfem, producent zakładał stworzenie pojazdu o wysokim wskaźniku niezawodności, spełniającego wymagania norm EN, PN oraz przepisów o interoperacyjności. PESA wzorowała się na pojazdach Desiro ML Siemensa i Talent 2 Bombardiera. - Rozwiązania techniczne zastosowane w Elfach zakładają sprawność na poziomie 98-99 proc. - informuje prezes Tomasz Zaboklicki.
Jako jedyny polski pojazd, Elfy będą spełniać wymogi normy PN EN 15227, odnoszącej się do odporności zderzeniowej. Chodzi tutaj o cztery scenariusze zderzeniowe:
- zderzenie dwóch analogicznych pojazdów (masa 185 t), przy prędkości 36 km/h,
- zderzenie pojazdu ze standardowym wagonem towarowym (80 t), przy prędkości 36 km/h,
- zderzenie pojazdu o masie 185 t z cysterną (naczepą) o masie 15 t, przy prędkości 110 km/h,
- zderzenie pojazdu o masie 185 t z małą przeszkodą (samochód, zwierzę).


* Wizualizacje możliwych konfiguracji wnętrz Elfa (grafiki: PESA Bydgoszcz).
Na dzień 1 grudnia bydgoskie zakłady zakończyły już projekt wnętrza pojazdu, układu napędowego (zabudowa modułowa, sprawność na poziomie 98,5 proc., cieczowy układ chłodzenia, zabudowa zintegrowana z przetwornicą statyczną, współpraca z dwoma silnikami o mocy znamionowej 2x500 kW produkcji TSA, rozwiązanie sprawdzone w projekcie 16WEk), projektu układów biegowych (wózki napędowe 26MN i wózki toczne 40AN), projektu systemu hamulcowego, projekt konstrukcji nośnej nadwozia, projekt systemu absorpcji energii zderzeń, projekt stylistyki czoła i bryły pojazdu, a także malowania Elfa.
Projekt rodziny Elf realizuje zespół 110 inżynierów PESY, jak również pracownicy naukowi polskich uczelni technicznych oraz zespoły inżynierskie poddostawców takich firm jak: Ingeteam, Knorr Bremse, Faiveley, Hubner, Dellner i Schaku.
Niektóre dane techniczne:
- Długość całkowita: 75 250 mm
- Długość przedziału pasażerskiego: 59, 5 m (bez przejść międzywagonowych)
- Szerokość: 2 880 mm
- Wysokość: 4 280 mm
- Wysokość podłogi w strefie drzwi od poziomu główki szyny: 760 mm
- Ilość miejsc siedzących: 200
- Masa służbowa: 135 t
- Napęd: asynchroniczny
- Falownik trakcyjny: technika IGBT
- Moc znamionowa: 2 MW
- Maksymalna ilość pasażerów: 450 (4 os./mkw.)
- Maksymalna prędkość eksploatacyjna: 160 km/h
- Przedział WC: 1 szt. wg TSI PRM
- Ilość miejsc dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się: 2
- Ilość miejsc na rowery: 4
- Prześwit drzwi: 1 300 mm (opcja 1 400 mm)
- Moc (silniki asynchroniczne): 4 x 500 kW
- Wytrzymałość konstrukcji: PII - zgodnie z PN EN 12663-1
- Wytrzymałość zderzeniowa: kat. C1 wg PN-EN 15227
- Trakcja wielokrotna: do 3 pojazdów
- Roczne zużycie energii: 2,089 mln kWh