Partnerzy serwisu:
Tabor

Elfy dla KM - więcej informacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Data publikacji:
01-12-2009
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy, 1 grudzień 2009

Podziel się ze znajomymi:

TABOR
Elfy dla KM - więcej informacji
KM podpisały już kontrakt na pozyskanie 20 nowych ezetów - Elfów. - Naszymi pojazdami zainteresowane są koleje niemieckie i włoskie. Zostaliśmy dopuszczeni do rynku niemieckiego. W przyszłym roku będziemy tam startować w przetargach - mówi prezes PESY Bydgoszcz, Tomasz Zaboklicki.

Jak podaje producent, rodzina pojazdów Elf przeznaczona jest do obsługi rynku przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym, międzyregionalnym oraz kwalifikowanym z uwzględnieniem specyfiki lokalnej infrastruktury kolejowej, wymagań przyszłych użytkowników oraz zapewnienia wysokiego komfortu dla pasażerów.

\

 

* Grafika: PESA Bydgoszcz.

W wersji bazowej Elf poruszać się będzie z prędkością eksploatacyjną 160 km/h. Wybrane konfiguracje mogą być przystosowane do jazdy z prędkością 190 km/h lub 130 km/h dla wersji aglomeracyjnych. Pojazd przystosowany jest do bezstopniowej obsługi peronów o wysokości 550/760 mm npgs, spełniając wymagania specyfikacji TSI PRM. Istnieje także możliwość zainstalowania dodatkowych stopni ruchomych, które umożliwią bezpieczną i komfortową obsługę peronów o niższej wysokości.

\

 

* Grafika: PESA Bydgoszcz.

 

\

* Kabina Elfa ma być przestrzenią przystosowaną w pełni dla dwóch osób prowadzących pojazd. Obszar pracy obejmować będzie m.in. funkcjonalny i ergonomiczny dwuosobowy pulpit. Klatka kabiny to ochrona obsługi pojazdu. Producent zapowiada także pełny zakres widoczności, zarówno dla maszynisty, jak i pomocnia, dodatkowo system kamer i opcjonalnie lusterka boczne. Sprzęganie pojazdów ma być w pełni automatyczne, w ukladzie wielokrotnym. Absorbery przejmować będą energię zderzenia, a elementy szczepiające zapobiegną nasuwaniu się na siebie pojazdów podczas zderzenia. Dodatkowo energię w trakcie ewentualnej kolizji pochłonie Honey Comb - blok zbudowany z aluminium (grafika: PESA Bydgoszcz).

Pojazd można konfigurować w układzie od trzech do ośmiu członów, przy czym w zależności przeznaczenia poszczególne człony będą posiadały od jednej do trzech par drzwi na stronę.

Sumując wszystkie możliwe konfiguracje, uwzględniając między innymi: rodzaj napędu, napięcie zasilania, ilość członów, ilość drzwi na człon, uzyskujemy blisko 100 różnych wersji pojazdów w obrębie jednej rodziny.

Rozpoczynając prace nad Elfem, producent zakładał stworzenie pojazdu o wysokim wskaźniku niezawodności, spełniającego wymagania norm EN, PN oraz przepisów o interoperacyjności. PESA wzorowała się na pojazdach Desiro ML Siemensa i Talent 2 Bombardiera. - Rozwiązania techniczne zastosowane w Elfach zakładają sprawność na poziomie 98-99 proc. - informuje prezes Tomasz Zaboklicki.

Jako jedyny polski pojazd, Elfy będą spełniać wymogi normy PN EN 15227, odnoszącej się do odporności zderzeniowej. Chodzi tutaj o cztery scenariusze zderzeniowe:

  • zderzenie dwóch analogicznych pojazdów (masa 185 t), przy prędkości 36 km/h,
  • zderzenie pojazdu ze standardowym wagonem towarowym (80 t), przy prędkości 36 km/h,
  • zderzenie pojazdu o masie 185 t z cysterną (naczepą) o masie 15 t, przy prędkości 110 km/h,
  • zderzenie pojazdu o masie 185 t z małą przeszkodą (samochód, zwierzę).

 

\

\

* Wizualizacje możliwych konfiguracji wnętrz Elfa (grafiki: PESA Bydgoszcz).

Na dzień 1 grudnia bydgoskie zakłady zakończyły już projekt wnętrza pojazdu, układu napędowego (zabudowa modułowa, sprawność na poziomie 98,5 proc., cieczowy układ chłodzenia, zabudowa zintegrowana z przetwornicą statyczną, współpraca z dwoma silnikami o mocy znamionowej 2x500 kW produkcji TSA, rozwiązanie sprawdzone w projekcie 16WEk), projektu układów biegowych (wózki napędowe 26MN i wózki toczne 40AN), projektu systemu hamulcowego, projekt konstrukcji nośnej nadwozia, projekt systemu absorpcji energii zderzeń, projekt stylistyki czoła i bryły pojazdu, a także malowania Elfa.

Projekt rodziny Elf realizuje zespół 110 inżynierów PESY, jak również pracownicy naukowi polskich uczelni technicznych oraz zespoły inżynierskie poddostawców takich firm jak: Ingeteam, Knorr Bremse, Faiveley, Hubner, Dellner i Schaku.

 

Niektóre dane techniczne:

  • Długość całkowita: 75 250 mm
  • Długość przedziału pasażerskiego: 59, 5 m (bez przejść międzywagonowych)
  • Szerokość: 2 880 mm
  • Wysokość: 4 280 mm
  • Wysokość podłogi w strefie drzwi od poziomu główki szyny: 760 mm
  • Ilość miejsc siedzących: 200
  • Masa służbowa: 135 t
  • Napęd: asynchroniczny
  • Falownik trakcyjny: technika IGBT
  • Moc znamionowa: 2 MW
  • Maksymalna ilość pasażerów: 450 (4 os./mkw.)
  • Maksymalna prędkość eksploatacyjna: 160 km/h
  • Przedział WC: 1 szt. wg TSI PRM
  • Ilość miejsc dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się: 2
  • Ilość miejsc na rowery: 4
  • Prześwit drzwi: 1 300 mm (opcja 1 400 mm)
  • Moc (silniki asynchroniczne): 4 x 500 kW
  • Wytrzymałość konstrukcji: PII - zgodnie z PN EN 12663-1
  • Wytrzymałość zderzeniowa: kat. C1 wg PN-EN 15227
  • Trakcja wielokrotna: do 3 pojazdów
  • Roczne zużycie energii: 2,089 mln kWh 
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

KM: Rusza kolejna edycja akcji "Kolej na Kino"

Pasażer

KM: Rusza kolejna edycja akcji "Kolej na Kino"

Koleje Mazowieckie 20 lipca 2023

Koleje Mazowieckie: Wszystkie nowe Flirty dostaniemy jeszcze w lipcu

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

KM: Rusza kolejna edycja akcji "Kolej na Kino"

Pasażer

KM: Rusza kolejna edycja akcji "Kolej na Kino"

Koleje Mazowieckie 20 lipca 2023

Koleje Mazowieckie: Wszystkie nowe Flirty dostaniemy jeszcze w lipcu

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5