– W moim przekonaniu reaktywacja połączenia na linii Braniewo-Frombork-Elblag jest możliwa – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Grzegorz Nowaczyk, członek zarządu województwa warmińsko-mazurskiego, odpowiedzialny za infrastrukturę.
Przewozy pasażerskie na linii Elbląg-Braniewo zostały zawieszone 1 kwietnia 2006 r. W ostatnim okresie funkcjonowania oferta była skrajnie niesatysfakcjonująca podróżnych - pomiędzy Elblągiem i Braniewem kursowała jedna para pociągów w środku dnia. „Wygaszanie popytu”, poprzez sukcesywne likwidowanie kolejnych pociągów, następowało od lat 90.
Linia Elbląg-Braniewo ma ogromne walory turystyczne. Nie tylko ze względu na to, że przechodzi przez kurorty (Frombork, Tolkmicko, Kadyny), ale także dlatego, iż uznawana jest za jeden z najpiękniejszych szlaków kolejowych w Polsce. Miejscami jest poprowadzona nad samym brzegiem Zalewu Wiślanego.
– Mamy tu trzy sprawy – linia kolejowa, otwarcie przewozów i infrastruktura dworcowa. Zarządcą tej linii jest teraz spółka PKP PLK. Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego zwrócił się w tej sprawie do Komunalnego Związku Gmin Nadzalewowych z pomysłem, by powołał spółkę zarządzającą tą trasą. Chętnie wspomożemy działanie takiej spółki, pomożemy w pozyskaniu środków na uporządkowanie spraw własnościowych, wykonanie wszelkiej potrzebnej dokumentacji, wreszcie w dofinansowaniu odrestaurowania tej linii Co do dworców – jest już projekt ustawy, która ma umożliwić samorządom ich przejmowanie. W moim przekonaniu reaktywacja połączenia na linii Braniewo-Frombork-Elblag jest więc możliwa – deklaruje Grzegorz Nowaczyk.
Linia Elbląg-Braniewo, czyli tzw. Kolej Nadzalewowa, budowana w latach 1897-1899, jest przejezdna, ale jest w złym stanie technicznym. Jej remont to koszt 1-1,5 mln zł za kilometr.
* * *
Grzegorz Nowaczyk odniósł się także do informacji, którą zamieściliśmy wczoraj na portalu „Rynku Kolejowego”, że województwo kupuje trzy szynobusy, które będą kursować w przyszłości m.in. z Olsztyna do lotniska w Szymanach.
– Na razie kupujemy 3 szynobusy. O tym, na jakich trasach szynobusy będą najbardziej potrzebne, zdecyduje spółka PKP Przewozy Regionalne, bo ich zakup ma przede wszystkim uzasadnienie ekonomiczne. Przejazd 1 km trasy szynobusem kosztuje 17 zł, a przejazd 1 km taborem tradycyjnym kosztuje 33,81 zł. W tej chwili trwają prace nad studium wykonalności modernizacji trasy do Szyman. Zarząd województwa postawił warunek: przejazd na trasie Olsztyn-Szymany nie może trwać dłużej niż 35 minut. Zmodernizowana trasa ruszy jak tylko zacznie działać lotnisko, mamy nadzieję, że będzie to już w 2011 r. – zakończył Grzegorz Nowaczyk.

* Fot. Serdelll, commons.wikimedia.org, GFDL.