Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Eksperci: Wrocławskie tramwaje bezpieczne, ale...

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-03-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wrocławska/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Eksperci: Wrocławskie tramwaje bezpieczne, ale...
- Napięcie akumulatorów wynoszące nieco ponad 32 V jest zbyt niskie i taki tramwaj ma osłabione hamulce. Właściwe napięcie akumulatorów powinno wynosić około 40 V - mówi dr Jacek Skowron z Instytutu Pojazdów Szynowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej.

"Gazeta Wrocławska" wraca do głośnej sprawy bezpieczeństwa wrocławskich tramwajów. Jeden z motorniczych MPK Wrocław nagrał podczas jazdy kilka filmów ze swojej kabiny, które przedstawiają obniżone napięcie w akumulatorach tramwaju. Motorniczy uważa, że taka sytuacja może grozić brakiem hamowania tramwaju, szczególnie w sytuacji awarii sieci elektrycznej. Wg niego MPK zdaje sobie sprawę z problemu, ale do tej pory nie rozwiązało sprawy, a on sam wielokrotnie zgłaszał nieprawidłowości przełożonym.

Doktor Jacek Skowron z Instytutu Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej obejrzał filmy nagrane przez wrocławskiego motorniczego. Naukowiec podkreśla w rozmowie z gazetą, że spadki napięcia mogą skutkować osłabieniem bardzo ważnego dla hamowania w sytuacjach nagłych i awaryjnych hamulca szynowego, nie oznaczają jednak, że tramwaj całkowicie traci możliwość hamowania.

-Tramwaje, o których mowa (Konstal 105N) mają trzy systemy hamowania: oprócz szynowego także hamulec szczękowy i elektrodynamiczny. Te hamulce powinny działać nawet mimo słabych baterii - ocenia naukowiec.

Dr Skowron podkreśla, że niskie wskazania na kontrolkach nie muszą oznaczać słabych akumulatorów: - W starszych tramwajach to same kontrolki mogą być zepsute, by znać napięcie baterii, trzeba przeprowadzić badanie urządzeniami pomiarowymi - dodaje.

Więcej

"Rynek Kolejowy" o sprawę wrocławskich tramwajów również zapytał eksperta - inżyniera pełniącego nadzór nad eksploatacją tramwajów w jednej ze spółek. Przyznał on, że napięcie rzędu 32V, prezentowane na filmie, nie jest optymalnym stanem baterii tramwaju 105N, który powinien "mieć na bateriach" ok. 40V. - Prawdopodobnie tramwaj ten miał starsze przetwornice wirowe zamiast statycznych, to główna przyczyna problemów - mówi ekspert pragnący zachować anonimowość.

Podobnie jak dr Skowron, nasz ekspert ocenia że dwa z trzech systemów hamowania tramwaju będą działać nawet niskim zasilaniu, rzędu kilkunastu volt. - Hamulec szynowy może stanowić problem - potwierdza. Zwraca jednak uwagę, że nagrany film nie może być uznany za wiarygodny - Po całej nocy w zajezdni, napięcie w akumulatorach spada. Nie wiemy, w którym momencie jazdy zostały nagrane filmy. Jeżeli było to tuż po włączeniu systemów, stan akumulatorów może się tak przedstawiać - twierdzi ekspert przyznając, że jeżeli takie napięcie w tramwaju utrzymywałoby się cały dzień, skład powinien zostać wyłączony z eksploatacji.

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Zintegrowany transport

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Redakcja/inf. pras. 06 lipca 2023

MPK Wrocław już niebawem rozpocznie remont w ciągu ulicy Legnickiej

Zintegrowany transport

Kierowca i motorniczy jako funkcjonariusz publiczny. Projekt trafi do prezydenta

Prawo i polityka

Jak MPK Wrocław myje swoje tramwaje?

Zintegrowany transport

Jak MPK Wrocław myje swoje tramwaje?

Bartosz Chochołowski 10 kwietnia 2023

Zobacz również:

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Zintegrowany transport

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Redakcja/inf. pras. 06 lipca 2023

MPK Wrocław już niebawem rozpocznie remont w ciągu ulicy Legnickiej

Zintegrowany transport

Kierowca i motorniczy jako funkcjonariusz publiczny. Projekt trafi do prezydenta

Prawo i polityka

Jak MPK Wrocław myje swoje tramwaje?

Zintegrowany transport

Jak MPK Wrocław myje swoje tramwaje?

Bartosz Chochołowski 10 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5