Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za politykę gospodarczą i finansową miasta, podał się do dymisji. Z „kolejowego” punktu widzenia jest to o tyle ważne, że Szpak pilotował ze strony Urzędu Miejskiego w Gdańsku projekt budowy Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.
Następcą Szpaka będzie jego dotychczasowy najbliższy współpracownik, Andrzej Bojanowski, w tej chwili skarbnik miasta. – Obecna polityka gospodarcza miasta będzie kontynuowana – powiedział Bojanowski. Zmiana na stanowisku wiceprezydenta nastąpi 1 lutego, kiedy Szpak rozpocznie pracę w koncernie energetycznym Energa.
Bojanowski (podobnie jak Szpak, rocznik 1972) przed przyjściem do UM Gdańsk (w 2006 r.) był wiceprezesem Zarządu Portu Morskiego Gdańsk. Zna go stamtąd Andrzej Osipów, prezes SKM, który jest jednocześnie członkiem rady nadzorczej ZPMG.
Andrzej Bojanowski brał w październiku udział w ceremonii podpisania umowy na stworzenie – przez IVV GMBH – studium wykonalności Kolei Metropolitalnej (15 proc. jego kosztów pokrywają PKP PLK, resztą po równo dzielą się Gdańsk, Gdynia i Pomorski Urząd Marszałkowski). Studium ma wykazać m.in. czy od strony Gdańska do lotniska w Rębiechowie ma w przyszłości docierać pociąg, czy tramwaj. Za wariantem kolejowym optuje oczywiście PKP PLK, także Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego, powiedział wówczas że Pomorski UM skłania się ku opcji z pociągiem, a nie tramwajem. Andrzej Bojanowski podkreślił wówczas wyraźnie, że nic jeszcze nie jest przesądzone. Tramwaj byłby rozwiązaniem tańszym, a władze Gdańska nie ukrywają, że mając w perspektywie inne wielkie inwestycje na Euro 2012, byłyby zadowolone z oszczędności.
Odchodzący wiceprezydent Marcin Szpak powiedział kilka tygodni temu, że władze Gdańska nie planują reaktywacji linii SKM do Nowego Portu, gdyż wiązałoby się to z remontem, na który wydać trzeba byłoby 60-70 mln zł. – Gdańska nie stać na taki wydatek. Oczywiście gdyby takie pieniądze znalazły się w Grupie PKP, to rozważylibyśmy reaktywację linii – mówił Szpak.
Pytany, czy I etap Kolei Metropolitalnej (czyli szynowe połączenie lotniska w Rębiechowie z Gdańskiem i Gdynią) będzie gotowy przed Euro 2012, Szpak uchylił się od odpowiedzi. Studium wykonalności ma być gotowe do sierpnia 2009 r.