Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Dworzec Śródmieście do modernizacji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-03-2004
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rzeczpospolita, 15 marca 2004, Beata Kalinowska

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Dworzec Śródmieście do modernizacji
W najbliższych dniach koleje ogłoszą przetarg na modernizację Dworca Śródmieście w Warszawie. Pasażerowie już niedługo mogą więc odczuć niedogodności związane z pracami, jakie rozpoczną się na stacji. Chyba że znowu nie znajdzie się inwestor

- czytamy w "Rzeczpospolitej"
Jeśli znajdzie się chętny na przebudowę, prace rozpoczną się bardzo szybko.
- Na dworcu trzeba dużo zmienić i przebudować. Nie oznacza to, że pasażerowie będą musieli korzystać z innych dworców. Założenie jest takie, że prace będą prowadzone w taki sposób, aby stacja cały czas była czynna - mówi Wojciech Misterka, dyrektor Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Warszawie. Prawdopodobnie częściowo będą wyłączane z ruchu niektóre tory i wejścia na dworzec. Dworzec ma jednak nieprzerwanie działać.
Przetarg na przebudowę Dworca Środmieście jest już trzecią próbą znalezienia dzierżawcy tej stacji. Do zagospodarowania stacji PKP wystosowały już dwa zaproszenia i na razie nie zgłosił się żaden chętny. Czy tym razie będzie lepiej?
- Miejmy nadzieję, że do trzech razy sztuka. Dokumentacja jest już gotowa - przekonuje Wojciech Misterka.
Planowana modernizacja ma przede wszystkim podnieść walory estetyczne dworca, ale także funkcjonalne, dzięki włączeniu Śródmieścia do układu komunikacji dalekobieżnej, podmiejskiej i miejskiej.
Projekt widoczny na wizualizacjach jest jedynie pewną koncepcją, pokazuje, jak może wyglądać centrum Warszawy ze zmodernizowanym Dworcem Środmieście. Inwestor, który się do nas zgłosi, będzie mógł zrealizować własną koncepcję architektoniczną
- zapewniają PKP.
Przy okazji dworzec ma zostać przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na dworcu ma też być zlikwidowana noclegownia dla ludzi bezdomnych. Perony będą najprawdopodobniej zamykane na noc.
W efekcie przetargu stacja Warszawa Śródmieście ma zamienić się "w wizytówkę stolicy na miarę XXI wieku" - dlatego rozbudowana zostanie część nadziemna dworca. Wykorzystując dwa istniejące pawilony jako filary, można oprzeć na nich przestrzenne ażurowe dźwigary podtrzymujące jedynie cienki, prawie płaski strop. Ściany zaplanowano z ogromnych tafli szklanych, wiszących na stalowej konstrukcji niewidzialnej od strony zewnętrznej.
Według autora koncepcji dworca - firmy Men-Pro Anny Katus - dzięki temu powstałoby przestronne wnętrze, niezakłócające istniejącej kompozycji miasta. - Dałoby to nowy efekt budynków widzianych przez szkło lub odbitych w nim w zależności od pory dnia - twierdzą projektanci. - We wnętrzu nowej hali dworca znalazłyby się rosnące już od lat w płytkiej warstwie ziemi drzewa. Jednak koncepcja wyprowadzenia Dworca Śródmieście na powierzchnię terenu jest jedynie pomysłem i nie jest ujęta w kosztorysie modernizacji.
Wstępne koszty przebudowy zostały przez PKP oszacowane na 12,5 mln zł. Z uwagi na to, że dworzec musi być przez cały czas czynny, ewentualna modernizacja musi być przeprowadzona etapami.
- Realizacja tak dużego i skomplikowanego przedsięwzięcia wymaga wyboru bardzo solidnego, sprawdzonego wykonawcy - mówi Wojciech Misterka.
Do tej pory nie znalazł się jednak żaden inwestor. Pewnie dlatego, że - podobnie jak w przypadku dworców Wileńskiego i Gdańskiego - w grę wchodzi dzierżawa na 25 - 30 lat. Inwestor musiałby więc tyle zarobić na dzierżawie, aby zwróciły mu się koszty modernizacji i czynsz, jaki będzie musiał płacić PKP.
-Być może pewną przeszkodą jest to, że ilość powierzchni handlowej jest niewielka w stosunku do pieniędzy, jakie trzeba włożyć w modernizację - zastanawiają się w dyrekcji PKP.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5