Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Dworce to nasza porażka

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-02-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Adrian Furgalski, Rzeczpospolita, 8 lutego 2008

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Dworce to nasza porażka
- W związku z Euro 2012 PKP na konferencji prezentowano śmiałe plany i projekty dające biednemu pasażerowi kolejny raz nadzieję na przyjazny mu dworzec. W połowie tego roku mają być już nawet podpisane pierwsze umowy z inwestorami. Ja jednak, niczym niewierny Tomasz, nie uwierzę, póki nie zobaczę - pisze Adrian Furgalski z ZDG TOR.

Na posiedzeniu Sejmowej Komisji Sportu w sprawie przygotowań do Euro 2012 prezydent Poznania, występując w imieniu miast organizatorów, stwierdził, że „duże obawy budzi budowa i modernizacja dworców kolejowych (...). Niewiele wiemy o tym, co się będzie z nimi działo”. Patrząc na dworce – oazy brudu, trudno nie podzielać tej troski.

Dworce to nasza porażka. Dużo się o nich mówi, zwłaszcza przed ważnymi wydarzeniami. W związku z Euro 2012 PKP na konferencji prezentowały śmiałe plany i projekty dające biednemu pasażerowi kolejny raz nadzieję na przyjazny mu dworzec. W połowie tego roku mają być już nawet podpisane pierwsze umowy z inwestorami. Ja jednak, niczym niewierny Tomasz, nie uwierzę, póki nie zobaczę.

Na razie mieliśmy wieloletni spór na linii kolejarze – samorząd – inwestor o zabudowę okolic krakowskiego dworca. W Katowicach przetarg na modernizację stacji wygrała firma krzak. Nikogo nie zdziwiło zawczasu, że ma siedzibę w dwóch pokojach, a w zakresie działalności zarówno handel warzywami, jak i dostarczanie elementów do budowy promów kosmicznych. Przetarg unieważniono. Teraz znowu planuje się przebudowę w Katowicach oraz modernizację największych dworców. Wrocław, Warszawa (dw. Zachodni i Wschodni), Kielce, Szczecin i Sopot… Wartość inwestycji to 1,5 mld euro.Podtrzymuję opinię, że sprawniej rozwiązano by problem, gdyby ustawowo za darmo przekazano dworce samorządom. Tam, gdzie to konieczne, w zamian za anulowanie zaległości w podatku od nieruchomości. Według moich danych sprzed roku w zarządzie PKP znajduje się ok. 3 tys. dworców, z czego tylko połowa jest czynna.

W przypadku dworców, na których już dawno pociągu nie widziano, poza biurokratyczną mitręgą nie ma większych problemów, by obiekt od PKP kupić lub dzierżawić. Drewniany dworzec w Białowieży zamienił się w restaurację z kuchnią rosyjską. Stacja w Łubianie (Pomorskie) stała się ośrodkiem zdrowia. Na oddanie czynnych obiektów w mniejszych miejscowościach kolejarze też byliby w stanie przystać. Ale w odniesieniu do największych miast stawiają poważny opór. Dlaczego?

Pytają bowiem: niby dlaczego mamy coś dawać miastu za darmo? Bo miasta nie stać na zakup dworca. Jest jednak w stanie szybciej dogadać się z prywatnym kapitałem i mało prawdopodobne, by musiało dołożyć jakieś pieniądze. Kolej szuka zaś pomocy w funduszach europejskich, co oznacza mniejsze dofinansowanie zaakceptowanych już projektów budowy dróg i modernizacji torów. Poza tym nowy dworzec wraz z np. centrum handlowo-usługowym nie tylko przyciągnie amatorów zakupów, ale i przekona do odbycia podróży pociągiem. Ostatecznie kolej więc zyska czy straci na przekazaniu dworca w lepsze ręce?

\

* Dworzec w Katowicach (fot. Jan Mehlich, commons.wikimedia.org, GFDL).

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5