Partnerzy serwisu:
Pasażer

Dwie minuty szybciej niż przed wojną

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-05-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Sławomir Ślubowski, Dziennik, 6 maja 2008

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Dwie minuty szybciej niż przed wojną
Od połowy czerwca podróż pociągiem do Łodzi zajmie warszawiakom 86 minut. To efekt remontu części tej trasy. Specjaliści zwracają jednak uwagę, że teraz nie można jeszcze mówić o dużym sukcesie, gdyż w 1939 roku taka podróż trwała tylko o dwie minuty dłużej.

Kolejarze za naprawę torów, budowę nowych peronów i modernizację przejazdów kolejowych na tej trasie wzięli się prawie dwa lata temu. I od tego czasu podróż do Łodzi jest koszmarem. Codziennie kilkanaście tysięcy pasażerów, zanim przejedzie 140 kilometrów, musi w wagonach spędzić aż 126 minut. Zresztą utrudnienia odczuwają także podróżujący m.in. do Wrocławia, Kalisza, Piotrkowa Trybunalskiego czy Częstochowy. Aby dostać się do któregoś z tych miast, trzeba przejechać przez remontowany odcinek. Zdecydowanie wydłuża to czas spędzony w pociągach - np. do stolicy Dolnego Śląska pośpieszne jadą obecnie aż siedem i pół godziny.

To już nie będzie droga przez mękę

Od połowy czerwca jazda na tej trasie ma już nie przypominać drogi przez mękę. Najszybsze pociągi pospieszne - czyli te, które nie zatrzymują się na stacjach pośrednich - dojadą do Łodzi w 86 minut. O kilkanaście minut skróci się też czas przejazdu do innych miast, np. do Wrocławia.

Kolejarze twierdzą, że to sukces, jednak niezależni eksperci komunikacyjni są bardziej wstrzemięźliwi. Karol Trammer, redaktor naczelny dwumiesięcznika "Z biegiem szyn" sprawdził w starych rozkładach jazdy, że po remoncie będzie jeszcze gorzej, niż było jeszcze kilkanaście lat temu.

- W 1990 roku najszybsze składy pokonywały tę trasę w 85 minut. O jakim więc przyspieszeniu teraz mówimy? - pyta Trammer. I dodaje: - Chyba że zastosujemy porównanie do czasów przed II wojną światową. Wtedy do Łodzi rzeczywiście pociągi jechały dłużej. W 1939 roku podróż zajmowała 88 minut, a więc zaledwie o dwie minuty więcej niż ma wynosić w czerwcu - mówi Trammer.

Remont tej części trasy kosztuje 908 mln zł. Czy warto było je wydawać, skoro nie przyspieszy to znacznie czasu jazdy? Krzysztof Łańcucki, rzecznik Polskich Linii Kolejowych - spółki córki PKP, która zajmuje się infrastrukturą kolejową i inwestycjami - odpowiada bez wahania: - Remont musiał zostać przeprowadzony. Stan torów między Łodzią a Warszawą wymuszał na maszynistach zmniejszanie prędkości, niekiedy nawet do 40 km na godzinę. Poza tym nie mogliśmy pozwolić na to, by odcinać komunikacyjne dwie bardzo ważne aglomeracje.

Rzecznik PLK przypomina jednocześnie, że zakończono dopiero pierwszy etap prac. - Drugi, który obejmie odcinek między Skierniewicami a Warszawą, rozpoczniemy w przyszłym roku. I dopiero po jego zakończeniu pasażerowie odczują znaczącą poprawę podróżowania. Kolej chce, by pociągi trasę z Warszawy do Łodzi pokonały w 65 minut - tłumaczy Krzysztof Łańcucki.

Pociągi pojadą szybciej, ale wolniej

Kolejarze tak zaplanowali prace, że stanie się to dopiero w 2012 roku. - Dzięki temu, że mamy więcej czasu, pasażerowie mniej odczują skutki prowadzonych prac - zapewnia Łańcucki.

Czy tak będzie - nie wiadomo. Pewne jest natomiast to, że ze względu na drugi etap prac (pochłonie prawie tyle samo co pierwszy) pociągi do Łodzi znów pojadą trochę wolniej.


Komentarz Sławomira Ślubowskiego (Dziennik):

Ludzie nie chcą jeździć wlokącymi się pociągami

Gdy słyszę, że remont 140-kilometrowej trasy kolejowej z Warszawy do Łodzi pochłonie prawie dwa miliardy złotych, ogarnia mnie złość. Kolejarze męczą się z tą linią już dwa lata, a mają jeszcze cztery. Z moich rachunków wynika, że gdyby skończyli pracę w terminie, to i tak pobiją rekord lenistwa - średnio wychodzi rocznie naprawionych 23 km szyn. Przypominam więc, że w sześć lat (1971-1977) zbudowano w Polsce od podstaw Centralną Magistralę Kolejową - jedyną trasę, której nie musimy się wstydzić. Zrozumiałbym tak długi czas prac przy trasie do Łodzi, gdyby prowadziła ona przez bagna, wymagała wykuwania tuneli w skałach. Ale tak przecież nie jest - ktoś, kto kiedykolwiek jechał pociągiem do Łodzi przez Koluszki, wie, że nie jest ona zbyt skomplikowana. Tymczasem kolejarze wmawiają pasażerom, że szybciej się nie da. I jak znam życie, ten remont nie będzie miał końca. Gdy w 2012 r. dobiegną finału prace pod Warszawą, zapewne trzeba będzie znów zacząć naprawiać szyby pod Łodzią. Niemożliwe? Niedowiarkom przypominam, co się dzieje na linii do Poznania, którą kilka lat temu kapitalnie remontowano. Jeśli już wydajemy tak duże pieniądze na tę inwestycję, to pasażerowie mają prawo też oczekiwać, że pociągi będą jechały do Łodzi np. 40 minut, a nie ponad godzinę. Tylko w takim wypadku kolej będzie konkurencyjna dla samochodów. Na razie jet tak, że PKP zniechęcają ludzi do jazdy pociągami, bo te się wloką. A gdy już przyśpieszą, to podróż do Łodzi zajmie im zaledwie kilka minut mniej niż przed wojną.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5