Koleje Japońskie - The Japan Railways (JR) podały, że w okresie przerwy noworocznej (26 grudnia - 4 stycznia), z superszybkich pociągów Shinkansen oraz połączeń ekspresowych należących do sześciu prywatnych spółek kolejowych wchodzących w skład JR skorzystało 10,36 milionów pasażerów. Jest to o 1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liczba pasażerów korzystających z tych pociągów w trakcie przerwy noworocznej wzrosła po raz czwarty z rzędu.
31 grudnia z rozwijających do 300 km/godz pociągów Shinkansen wyjeżdżających z Tokio skorzystała największa liczba pasażerów od 1987 roku czyli od czasu prywatyzacji Japońskich Kolei. Również liczba pasażerów powracających 4 stycznia do stolicy Japonii była rekordowa. Wzrosła też liczba biletów na połączenia lokalne sprzedanych przez spółkę East Japan Railway. Większa popularność lokalnych pociągów to wynik dużej liczby koncertów i różnego rodzaju pokazów, na które w okresie noworocznym wybierali się Japończycy.
W Japonii kolej jest bardzo popularnym, szybkim , bezpiecznym i punktualnym środkiem transportu, jej udział w transporcie pasażerskim wynosi 27 procent, jest więc bardzo wysoki w porównaniu z innymi krajami. W 2001 operatorzy kolejowi w Japonii przewieźli prawie 22 miliardy pasażerów a praca przewozowa wyniosła około 385 miliardów pasażerokilometrów.