Do końca roku ogłoszone zostaną przetargi na modernizacje linii kolejowych o wartości 6,3 mld zł. Takie są plany – podaje „Rzeczpospolita”. Na początku 2012 r. mają zostać rozpisane kolejne procedury, warte 1,9 mld zł.
Obecnie ogłaszane są ostatnie przetargi na realizacje inwestycji współfinansowanych z rządowego programu operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” – informuje w „Rz” Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK. Jak podaje, jeszcze do końca września 2011 r. mają rozpocząć się procedury na modernizacje odcinków z Poznania do Czempina, z Rembrtowa do Tłuszcza oraz z Kutna do Piły. Na początku roku przyszłego ma rozpocząć się przetarg na modernizację torów z Warszawy Okęcia do Radomia (1,9 mln zł wartości). Kolejne zlecenia będą uzależnione od tego, czy Komisja Europejska zgodzi się na przesunięcie środków POIiŚ z projektów kolejowych na drogowe, co postuluje rząd. Jeśli to nastąpi, branżę kolejową czeka zastój. Taka opinia panuje wśród wykonawców – m.in. cytowanych w „Rz” Macieja Radziwiłła – prezesa Trakcji Polskiej i Zbigniewa Jakubasa – właściciela m.in. Feroco.
Tymczasem PKP PLK otrzymało już zgodę zarządu EBI na kredyt w wysokości 400 mln euro. Zostaną one przeznaczone na modernizację torów z Katowic do Krakowa i z Krakowa do Rzeszowa. Jest już także zgoda na pożyczkę w wysokości 187 mln euro na modernizację odcinka z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego oraz 200 mln euro na część prac na linii z Łodzi do Warszawy.
Więcej