- przyp. RK) a rządem i pracodawcami, stanowi w ostatnim czasie kwestia pilotażowego projektu utworzenia spółki Koleje Mazowieckie, w której udziałowcami są: samorząd województwa mazowieckiego (51%) i PKP Przewozy Regionalne (49%) - pisze rzecznik PKP S.A., Jacek Prześluga w oświadczeniu prasowym swojej firmy. Przedstawia on szereg argumentów za zaangażowaniem państwowego przewoźnika w KM. Całość listu prezentujemy poniżej.
Podczas środowego spotkania w ramach Zespołu Trójstronnego partnerom społecznym przedstawiona zostanie informacja zawierająca elementy biznesplanu KM oraz informacje o gwarancjach samorządu odnoszących się do poziomu dofinansowania w 2005 roku i nakładów inwestycyjnych na modernizację i zakup taboru kolejowego.
Zarząd PKP S.A. po raz kolejny podkreśla, iż samorządy wojewódzkie to naturalny i prawnie ustanowiony partner PKP w organizowaniu przewozów regionalnych w ramach struktury województw. Stanowiska samorządów terytorialnych, które mają decydujący wpływ na finansowanie przewozów regionalnych, nie można w działalności PKP ani umniejszać, ani tym bardziej ignorować. Chcą one mieć kontrolę nad sposobami wydatkowania środków finansowych przeznaczanych na kolejowy transport pasażerski. Oprócz województwa mazowieckiego, także inne samorządy (np. Wielkopolska, Śląsk) rozważają możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań.
Spółka Koleje Mazowieckie utworzona została zgodnie z prezentowanym publicznie rządowym programem dalszej restrukturyzacji Grupy PKP S.A. z dnia 16 grudnia 2003 roku.
Dlaczego Zarząd PKP S.A. popiera utworzenie Kolei Mazowieckich?
Na działalności tego podmiotu skorzysta przede wszystkim pasażer, a także pracownicy spółki PKP Przewozy Regionalne z Mazowsza, samorząd województwa oraz Grupa PKP.
Utworzenie Kolei Mazowieckich pozwoli nie tylko na zmniejszenie o co najmniej 30 milionów złotych rocznie strat w spółce PKP Przewozy Regionalne, ale jednocześnie znacząco poprawi jakość usług świadczonych na rzecz pasażerów na obszarze województwa mazowieckiego.
Samorząd województwa mazowieckiego podszedł do projektu utworzenia KM z ogromną odpowiedzialnością, przyznając w swoim budżecie środki na bieżące utrzymanie działalności Spółki w roku 2005 w wysokości 78,5 miliona złotych (wartość niemal dwukrotnie przewyższająca kwotę dofinansowania przewozów regionalnych w roku 2004) oraz rozpoczynając procedurę przetargową związaną z zakupem 10 nowoczesnych pociągów pasażerskich i modernizacją taboru o wartości około 200 milionów złotych. Środki na ten cel zostały zapisane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Samorządu Województwa Mazowieckiego. Zakup nowego taboru oraz modernizacja wagonów w istotny sposób poprawią ofertę dla pasażerów.
Nie wolno abstrahować od społecznego aspektu proponowanej zmiany. Ze spółki PKP Przewozy Regionalne do spółki Koleje Mazowieckie, na podstawie art. 23' Kodeksu Pracy przechodzi łącznie 1782 pracowników. W ramach podpisanego przez osiem związków zawodowych, działających w oddziale mazowieckim spółki PKP Przewozy Regionalne, Paktu Gwarancji Pracowniczych, każdy z pracowników utrzyma dotychczasowy poziom wynagrodzenia oraz uzyska jednocześnie pięcioletnią gwarancję zatrudnienia.
Jest to rozwiązanie zdecydowanie korzystniejsze niż oferta dla pracowników zawarta w obowiązującym dzisiaj Ponadzakładowym Układzie Zbiorowym Pracy (PUZP), który dotyczy wszystkich zatrudnionych w Grupie PKP. Ważne jest również - z punktu widzenia interesów pracowniczych - że w razie gospodarczego niepowodzenia projektu KM, wszyscy pracownicy będą mogli bez przeszkód powrócić do pracy w spółce PKP Przewozy Regionalne, z zachowaniem uprawnień wynikających z PUZP. Pakt Gwarancji Pracowniczych podpisały wszystkie organizacje związkowe, reprezentujące w oddziale mazowieckim PKP Przewozy Regionalne 67,4% ogółu pracowników.
Warto również dodać, że wspólnicy spółki Koleje Mazowieckie porozumieli się w sprawie dokonania oceny szans i zagrożeń jej działalności po upływie pierwszego kwartału 2005 roku. Ta ocena posłuży dokonaniu niezbędnych korekt w programie działania KM.