Ekodukt nad i przejście pod linią kolejową, przepusty ze specjalnymi półkami, kilkadziesiąt separatorów dla ochrony czystości wód, to część działań proekologicznych PKP PLK przy modernizacji linii Wrocław – Poznań. Inwestycja za 1,3 mld zł skróci czas przejazdu, a proekologiczne rozwiązania ograniczą oddziaływanie kolei na otoczenie – czytamy w komunikacie spółki.
Efektem modernizacji prawie 60 km linii kolejowej E 59 Wrocław – granica województwa dolnośląskiego będzie szybszy przejazd pociągów. Tylko na tym odcinku czas przejazdu skróci się o 20 min. Składy pasażerskie pojadą 160 km/h a towarowe 120 km/h. Wyższe prędkości to również wprowadzenie wyższego poziomu zabezpieczeń przejazdów kolejowo-drogowych. PLK zmodernizowała 23 skrzyżowania toru i drogi. Na peronach siedmiu stacji i przystanków wybudowano bezpieczne przejścia pod torami przystosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności.
Ekodukt dla sarny i jelenia, żabia ścieżka w przepuście
Modernizacja uwzględniła również potrzeby środowiska. Specjalnie dla swobodnego przechodzenia przez tory dużych zwierząt powstały dwa obiekty. Ekodukt w lesie nad torami za stacją Pęgów ma 25 m szerokości i łącznie z dojściami do obiektu, przeszło 80 m długości. Z obu stron zamontowane są wygrodzenia, maskujące widok na tory. Naturalny charakter nadadzą mu posadzone specjalnie krzewy.
Przed stacją Oborniki Śląskie dla migracji zwierząt przewidziano 10 m wiadukt kolejowy pod torami ze specjalnymi „skrzydłami” – bocznymi ścianami naprowadzającymi zwierzęta i naturalną gruntową nawierzchnią.
Z myślą o swobodnym przechodzeniu pod torami małych ssaków i płazów 16 przepustów wyposażono w specjalne półki. To dodatkowy, poziomy element konstrukcji ok. 30 cm, po którym zwierzaki wygodnie mogą przechodzić. Środowisko obok linii zabezpieczono też w wybranych miejscach przed zanieczyszczeniami. Woda z torowiska przechodzi przez 46 specjalnie zamontowanych separatorów. Dzięki zbudowanym przejściom tory magistrali kolejowej z Wrocławia do Poznania, nawet przy dużym ruchu, nie będą barierą dla dużych i małych zwierząt.
Ciszej przy szybszych torach
Wszystkie prace przy modernizacji linii w miejscach objętych szczególną ochroną toczyły się tylko w wyznaczonych porach roku, by zapewnić dobre warunki lęgowe ptakom – żyją tu m.in. zimorodki, dzięcioły czarne i żurawie. Niezagrożone były też owady, np. kozioróg dębosz.
Ochronę przed hałasem pochodzącym z torowiska zapewnią ekrany akustyczne. Ich lokalizacja została ustalona na podstawie specjalnych badań i zaakceptowana, podobnie jak inne działania proekologiczne, przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. W kompleks zabezpieczeń wpisują się również maty antywibracyjne montowane na przebudowywanych mostach i wiaduktach oraz bezstykowe szyny w nowych torach.
Modernizacja dostosowuje trasę do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych o nacisku na oś do 221 kN z maksymalną prędkością do 120 km/h. Takie rozwiązane sprzyja przejmowaniu przez kolej ładunków z dróg i poprawie bezpieczeństwa na drogach.