Koleje Niemieckie uruchomiły testowo na stacji we Frankfurcie system głosowy, który ma przede wszystkim podnieść jakość komunikatów, ale także ma w tym samym czasie emitować różne zapowiedzi w różnych lokalizacjach. Deutsche Bahn będzie przyglądać się temu rozwiązaniu kilka miesięcy.
DB prowadzi testy z autorem nowego systemu – firmą Holoplot. Został on zainstalowany w części podziemnej głównej stacji kolejowej we Frankfurcie nad Menem. Z tej właśnie stacji pociągi odjeżdżają w częstotliwości nawet co minutę, dlatego władzom przedsiębiorstwa zależy na tym, aby zapowiedzi, z powodu bardzo krótkich odstępów w emisji, były zrozumiałe i nie wprowadzały pasażerów w błąd.
Technologia zaproponowana przez autorów nowego rozwiązania polega na tym, że poszczególne komunikaty głosowe mają być kierowane punktowo. Kilka różnych komunikatów może zostać wyemitowanych w tym samym czasie, ale każdy z nich zostanie skierowany do innej grupy odbiorców, znajdujących się w danej strefie – np. do pasażerów znajdujących się na różnych peronach. System oparty jest na specjalnych głośnikach „punktowych”. Autorzy pomysłu stworzyli system, który umożliwia emisję fali dźwiękowej na podobnym poziomie intensywności bez względu na odległość od głośnika.
Od kilku dni rozwiązanie jest testowane na wybranych peronach głównej stacji Frankfurtu. Każdy głośnik otrzymuje indywidualny sygnał. Dzięki temu komunikat mogą usłyszeć głównie ci pasażerowie, których informacja bezpośrednio dotyczy. Autorzy pomysłu deklarują, że dzięki takiemu rozwiązaniu zmniejszy się poziom hałasu w obszarze stacji, komunikaty będą precyzyjne, pasażerowie będą lepiej poinformowani, a przede wszystkim ze stacji znikną dźwięki, które emitowane są wszędzie, a dotyczą tylko np. garstki osób.
Testy systemu potrwają pół roku.