Oficjalne ukończenie I fazy budowy najnowszego polskiego terminalu kontenerowego, DCT Gdańsk, świętowane będzie jutro (3 października) podczas przyjęcia na pokładzie statku wycieczkowego Lady Assa, który przypłynął z nabrzeża przy Motławie do nowego, liczącego 650m pirsu w terminalu.
Podczas spotkania będą obecni, oprócz zarządu i kierownictwa DCT Gdańsk, reprezentanci władz, Urzędu Miasta i portu Gdańsk oraz międzynarodowego środowiska żeglugowego, jak również inżynierowie zaangażowani w budowę terminalu.
Dysponując w pełni gotową do obsługi statków Pierwszą Fazą terminalu, DCT Gdańsk ogłosił ostatnio rozpoczęcie cotygodniowych zawinięć do terminalu jednostek wiodących armatorów kontenerowych – oceanicznego CMA CGM i dowozowego Team Lines. Również litewskie linie żeglugowe, ISN, zapoczątkowały niedawno regularne, cotygodniowe połączenia swoimi statkami dowozowymi między DCT Gdańsk a Kaliningradem. 3 października przy nabrzeżu terminalu zacumuje statek feederowy Team Lines Birkaland (868 TEU), dzięki czemu goście będą mogli przekonać się, jak pracuje terminal.
– Ten tydzień to dla nas zwieńczenie ponad dwuletniej ciężkiej pracy i inwestycji. Jestem dumny ze wszystkich związanych z powstaniem DCT Gdańsk. Światowej klasy, nowoczesny terminal kontenerowy stanowi świadectwo zaangażowania i profesjonalnego podejścia naszych wykonawców i pracowników oraz nieocenionej pomocy okazanej nam podczas tego projektu przez wszystkie władze i instytucje publiczne w Polsce – w komentarzu powiedział Colin Chanter, CEO DCT Gdańsk. – Chciałbym także podziękować dwóm wiodącym firmom w branży żeglugowej – CMA CGM i Team Lines za nieustające wsparcie, które było niezbędne w realizacji naszego terminalu.
W uroczystościach brać będzie udział także Frank Utes, Kierownik Kontraktu Hochtief Construction AG Infrastructure Polska, odpowiedzialny za budowę Pierwszej Fazy terminalu, który tak komentuje wydarzenie: – Ukończenie Pierwszej Fazy DCT Gdańsk jest kamieniem milowym w rozwoju infrastruktury morskiej w Polsce, a właściwie w całym regionie Bałtyku. Przez ubiegłe dwa lata, Hochtief był zaangażowany w budowę nowoczesnego i trwałego terminalu na Bałtyku wykorzystując najświeższe dostępne technologie i materiały. Realizacja Pierwszej Fazy terminalu jest jednak czymś więcej, niż tylko świetnie wykonanym obiektem – to świadectwo rezultatów, jakie można osiągnąć dzięki prawdziwie partnerskiej współpracy.
W pełni operacyjna Pierwsza Faza DCT Gdańsk składa się z 36. hektarowego terminalu kontenerowego mogącego obsłużyć 500.000 TEU rocznie oraz nabrzeża ro-ro o dodatkowej zdolności przeładunkowej 160.000 jednostek. Nabrzeże pirsu terminalu ma długość 650 m oraz 16,5 m głębokości i jest obsługiwane przez trzy suwnice ship-to-shore typu post-Panamax i pięć samojezdnych suwnic nabrzeżowych (RTG). Dzięki nowej drodze i linii kolejowej łączącej terminal z centrami logistycznymi na terenie Polski i krajów sąsiednich, DCT Gdańsk jest w stanie zaoferować nową jakość w obsłudze transportu kontenerowego.
Druga Faza terminalu zwiększająca zdolność przeładunkową do 1.000.000 TEU rocznie przewidziana jest do realizacji zgodnie z zapotrzebowaniem.