DB zakupiły decydującą część akcji znanej hiszpańskiej firmy kolejowej Transportes Ferroviarios Especiales (Transfesa) oraz wszystkie akcji brytyjskich kolei English Welsh & Scottish Railway Holding Limited (EWS). Interesu jeszcze nie dobito, bowiem zgodę muszą wyrazić czynniki rządowe.
Jak powiedział prezes DB, Hartmut Mehdorn: - Obecnie zaobserwować można prawdziwy boom na rynku transportowym i przemysłu logistyczno-spedycyjnego. W wyścigu tym zwyciężyć mogą tylko te firmy, które mogą przedłożyć swoją własną sieć i bardzo wysoką jakość świadczonych usług, mogą z sukcesem konkurować z kimkolwiek. Całkowicie ekologiczny transport kolejowy jest i w dalszym ciągu będzie wspaniałym interesem, bo w przededniu katastrofy klimatyczno-ekologicznej, prędzej czy później wszystcy odwrócą się zarówno od tirów jak i od samolotów, a transport morzem jest coraz bardziej ryzykowny i nieopłacalny.
Przejęcie obu firm przez DB da kolejom niemieckim bezpośrednie połączenie ze znaczącymi rynkami w zachodniej i południowej Europie. Szef DB Logistics, Norbert Bansel, stwierdził: - Rozszerzenie naszej europejskiej sieci jest naszą odpowiedzią na zwiększające się kompleksowe zapotrzebowania naszych klientów. EWS i Transfesa umożliwią nam wypełnienie znacznych luk w towarowej sieci transportowej DB Logistics. W rezultacie, będziemy mogli oferować naszym klientom usługi lepszej jakości - dodał. Zdaniem Bensela te trzy przedsiębiorstwa mogą uzupełniać się nawzajem, prowadząc działalność w różnych obszarach rynku.
Luis del Campo, dyrektor generalny Transfesy, powiedział, że przejęcie firmy przez DB "napędzi rynek towarowych przewozów kolejowych na Półwyspie Iberyjskim, przyczyni się do procesu jego liberalizacji w tej części Europy i pozwoli Transfesie zapoczątkować strategię poprawy jakości jej usług". Hiszpańska firma zatrudnia ok. 1100 pracowników, a w zeszłym roku wygenerowała zyski w wysokości 290 mln euro.
DB Logistics ma nadzieję, że pozyskanie EWS i jej spółki-córki Euro Cargo Rail, poprawi pozycję niemieckich kolei na rynku francuskim. DB podtrzymuje jednocześnie chęć współpracy z SNCF.
Utworzona w 1996 roku, po prywatyzacji brytyjskich towarowych firm kolejowych, EWS zatrudnia ok. 5 tys. pracowników, notując obrót przekraczający 500 mln funtów w 2006 r. - Porozumienie pomiędzy DB a EWS pozwoli na transportowanie większej ilości towarów - zaznaczył dyrektor wykonawczy EWS Keith Heller.
* Lokomotywa należąca do EWS (fot. P. Scott, commons.wikimedia.org).