W Instytucie Pojazdów Szynowych „Tabor" w Poznaniu trwają testy lokomotywy Class 66 należącej do DB Schenker Rail Polska w celu przyznania jej świadectwa dopuszczenia do użytku w Polsce. Niemiecki przewoźnik planuje sprowadzenie do 2015 roku 40 lokomotyw spalinowych tego typu, znanych na polskim rynku dzięki firmie Freightliner PL.
– Nie będą to lokomotywy nowe, ale ich wiek nie powinien przekroczyć 10 lat. Będą one sprowadzone z Francji i Wielkiej Brytanii. Na tych rynkach ich moc nie jest w pełni wykorzystana. To jedna z wielu zalet funkcjonowania DB Schenker Rail Polska w ramach wielkiej europejskiej grupy DB Schenker – powiedział Andrzej Wyszyński, kierownik Działu Komunikacji DB Schenker Rail Polska.
W tej chwili od dwóch miesięcy jedna lokomotywa jest już testowana. Spalinowóz JT42CWR o numerze 66220 (GB 92 70 00 66220-9) w malowaniu brytyjskiego przewoźnika English Welsh and Scottish Railways (jego właścicielem jest DB Schenker Rail UK) znajduje się na terenie Instytutu Pojazdów Szynowych "Tabor" w Poznaniu. Od 19 października pojazd był testowany na liniach wychodzących z Poznania. W sobotę był ostatni dzień testów. Tego dnia lokomotywa przechodziła próby z obciążeniem dwóch lokomotyw.
W przyszłym DB Schenker Rail Polska roku chce już sprowadzać do Polski około dwóch lokomotyw tego typu miesięcznie. – Dzięki temu zestandaryzujemy flotę lokomotyw spalinowych które mamy w Polsce – zapowiada Hans-Georg Werner, prezes DB Schenker Rail Polska.
Lokomotywy Class 66 były przedmiotem sporu między firmą Freightliner PL i Urzędem Transportu Kolejowego. W 2007 roku organ nadzorujący rynek kolejowy nie pozwolił na wprowadzenie lokomotyw do eksploatacji, jako powód podając umiejscowienie siedziska maszynisty po lewej stronie. – Wiemy, że trwa dyskusja w tej sprawie. Mamy jednak nadzieję, że obawy UTK nie przeszkodzą w sprowadzeniu lokomotyw do Polski. Na wszelki wypadek na razie przewidujemy, że będą prowadzone przez dwóch maszynistów – zaznacza szef polskiego oddziału DB Schenker Rail.