DB Schenker Rail Polska ponownie wystąpił z pismem do prezesa UTK, w którym wyraża swoje wątpliwości wobec nowego projektu stawek jednostkowych za korzystanie z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Po przeprowadzeniu kolejnej analizy zaproponowanych w dokumencie opłat DB Schenker uznał, że w dalszym ciągu cennik zakłada w znacznej większości podwyżki stawek jednostkowych zarówno opłat podstawowych, jak i dodatkowych.
W ocenie DB Schenker Rail Polska w nowym projekcie wyraźnie zauważalny jest nierównomierny wzrost opłat w różnych przedziałach masy pociągów, najwyższy dla przedziałów 600
Zdaniem przedstawicieli spółki problemy te nabierają jeszcze większego znaczenia w kontekście rosnącej konkurencji ze strony transportu samochodowego. - Aktualnie w Polsce nie ma odpowiednich warunków do efektywnej konkurencji pomiędzy poszczególnymi gałęziami transportu. W efekcie ciągłemu zmniejszaniu ulega udział kolei w rynku transportowym (z 25% do 15% w latach 2005-10) przy jednoczesnym wzroście przewozów samochodowych. Na tą niezbyt korzystną sytuację konkurencyjną wpływa w dużej mierze brak odpowiedniego wsparcia dla transportu kolejowego ze strony państwa, co jest sprzeczne z długoterminową strategią Unii Europejskiej - zauważa Christian Schreyer.