Największy brytyjski przewoźnik towarowy English Welsh & Scottish Railway (EWS) ma zostać sprzedany Deutsche Bahn (DB). Rozmowy w tej sprawie są bardzo zaawansowane. Kwota sprzedaży ma wynieść ok. 250 mln funtów.
Negocjacje na temat ewentualnej sprzedaży rozpoczęły się mniej więcej miesiąc temu. EWS obsługuje ok. 8 tys. pociągów tygodniowo na Wyspach Brytyjskich i na kontynencie. Kontrolując ok. 70% przewozów towarowych, transportuje węgiel, materiały konstrukcyjne i odpady. Wg źródła zbliżonego do uczestników negocjacji: - Rozmowy są w zaawansowanej fazie, ale kilka szczegółów pozostaje do ustalenia, włączając w to cenę.
EWS kontrolowane jest przez czterech głównych inwestorów: operator kolejowy Canadian Naational posiada 31,6% udziałów, podczas gdy firma prywatna Berkshire Partners - 16,8%. Ponadto udziałowcami są: Richwhite z Nowej Zelandii (16,6%) i Goldman Sachs (5,8%). Inwestorzy od jakiegoś czasu planowali sprzedaż EWS - ostatnio próbowali do tego doprowadzić w 2003 roku, kiedy to firma zakończyła współpracę z pocztą Royal Mail.
Jednym z głównych powodów planowanego zakupu EWS przez DB, są plany Hartmuta Mehdorna, dotyczące rozszerzenia usług transportowych na Francję i Zjednoczone Królestwo. Obecnie DB Railion łączy Niemcy z Holandią i Danią.
EWS, zatrudniająca 4500 pracowników, jest jednym z trzech operatorów - razem z francuskimi SNCF i Eurotunnelem - obsługujących przewozy towarowe przez Kanał La Manche.
DB ma w planach także zawarcie porozumienia z hiszpańską grupą kolejową Transfesa. Miałoby to rozszerzyć obecność niemieckiej firmy na Półwyspie Iberyjskim.
Jak na razie EWS odmawia oficjalnych komentarzy w sprawie ewentualnej sprzedaży.
* EWS kontroluje 70% rynku przewozów towarowych W. Brytanii (fot. EWS).