Partnerzy serwisu:
Biznes

Czy warto spieszyć się z prywatyzacją PKP Cargo?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
08-09-2010
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wnp.pl (Piotr Stefaniak), 8 września 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Czy warto spieszyć się z prywatyzacją PKP Cargo?
Prawdopodobnie pod koniec września McKinsey & Company Poland, doradca prywatyzacyjny PKP Cargo, przedstawi rekomendacje formuły i terminu zmiany statusu właścicielskiego tej spółki.

Zdaniem analityków rynku kolejowego, opóźnienie o miesiąc prezentacji prac analitycznych spowodowane było niejasnymi perspektywami rynku przewozów towarowych w kraju oraz złymi do niedawna wynikami, jakie osiągało PKP Cargo.

- Dopiero po I półroczu okazało się, że spółka uzyskała niewielki zysk, a teraz rozpocznie realizację drugiego etapu restrukturyzacji - przypomina Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - Jeżeli nie wystąpią nieoczekiwane zakłócenia zewnętrzne, jej sytuacja się ustabilizuje i to stworzy realne przesłanki do projekcji prywatyzacji.

Według niego, potrzeba na to jednak jeszcze ok. półtora roku, zatem zmiana właściciela nie nastąpi w 2011 roku, jak informowali niedawno przedstawiciele PKP SA oraz Ministerstwa Infrastruktury. Można więc stwierdzić, że tym razem czas gra na korzyść PKP Cargo.

- Firmy sprzedaje się wtedy, kiedy mają swoją wartość, a nabieraniu wartości spółek PKP nie sprzyjały różne okoliczności ostatnich dwóch lat - powiedział nam Andrzej Wach, prezes i dyrektor generalny PKP SA.

Zainteresowani nie wypowiadają się natomiast ani w sprawie formuły sprzedaży akcji PKP Cargo (pakiet większościowy czy mniejszościowy), ani rozmów z potencjalnymi inwestorami i typem przyszłego nabywcy (branżowy, finansowy). Jednak gdyby oferta taka skierowana została jeszcze w tym roku do inwestorów finansowych, mogłaby ona spotkać się z chłodnym przyjęciem.

- Sektor kolejowy w całej niemal Europie budzi ograniczone zaufanie banków i inwestorów finansowych, w przeciwieństwie np. do amerykańskich - ocenia Adrian Furgalski. - Niedawno fundusze Warrena Buffetta zakupiły duży pakiet jednego z tamtejszych operatorów kolejowych, a on sam ocenia tę inwestycję jako "bardzo perspektywiczną". Z pewnością będzie ona uważnie podglądana.

Zakładając podobne przesłanki i uwarunkowania rynku giełdowego, także GPW mogłaby przyjąć chłodno publiczną ofertę dużego pakietu PKP Cargo, być może wartego ponad 1 mld zł. Z podobnym zjawiskiem spotkały się przecież IPO dobrze ocenianych przez analityków dwóch firm energetycznych.

Wbrew oczekiwaniom, w wielu kręgach obawy budzi sprzedaż akcji PKP Cargo inwestorom branżowym. Potencjalni najwięksi tacy inwestorzy to spółki państwowe, a więc proces prywatyzacji naszego, do niedawna "narodowego", przewoźnika byłby w istocie quasi-prywatyzacją. W przypadku DB Schenker, który już ma kilkanaście procent udziału w rynku przewozów towarowych w Polsce, zgody na takie przejęcie mógłby nie udzielić UOKiK. Powstałby przecież dominujący podmiot i powróciłaby sytuacja sprzed rozpoczęcia procesu liberalizacji tego rynku.

- Nie sądzę, żeby DB w ogóle startował z ofertą zakupu akcji PKP Cargo, bowiem taniej i mniej ryzykownie może zwiększyć udział w rynku polskim, kupując Lotos Kolej lub Orlen KolTrans, które ich właściciele prawdopodobnie wystawią wkrótce na sprzedaż - dodaje Adrian Furgalski

Więcej

\

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5