Bydgoska fabryka szynobusów zamierza kupić część poznańskiego konkurenta - dowiedziała się "Gazeta Wyborcza". Gdyby doszło do transakcji, zostałaby potentatem w produkcji pojazdów szynowych.
Przedstawiciele obu firm skąpo informują o swoich zamiarach. Ale Tomasz Zaboklicki, prezes PESY, potwierdza, że odbyły się już wstępne rozmowy w sprawie kupna Fabryki Pojazdów Szynowych, która należy do Cegielskiego.
- Doszło do spotkania z szefostwem Cegielskiego i związkami zawodowymi. Na razie nie ma jednak żadnych decyzji i nie sądzę, że należy się ich spodziewać w ciągu najbliższego czasu. Z całą odpowiedzialnością chcę powiedzieć, że wszystko zależy od obu stron - mówi.
Jeszcze mniej rozmowny był przedstawiciel poznańskiej firmy. - PESA i Fabryka Pojazdów Szynowych to firmy, które ze sobą konkurują. Ostatnio na przykład startowaliśmy przeciwko sobie w przetargu w Warszawie - mówi Bolesław Januszkiewicz, rzecznik prasowy Hipolit Cegielski Poznań SA.
- Nie dziwią więc pogłoski o tym, że PESA mogłaby być zainteresowana kupnem FPS. Ale podkreślam: żadnych oficjalnych rozmów na ten temat nie było.
- A nieoficjalne były? - dociska "GW".
- Proszę pana, ja rozmawiam tylko o faktach.
Dlaczego PESA chce przejąć Fabrykę Pojazdów Szynowych? Prezes Zaboklicki nie ukrywa, że zależy mu na dalszym rozwoju firmy. Dzięki temu stałaby się potentatem na rynku pojazdów szynowych. Oba zakłady zajmują się produkcją podobnych wyrobów.
- Chodzi nam o nowe doświadczenia, coraz lepsze technologie. Bez powiększania zaplecza byłoby o to trudno - przekonuje. - Dzięki temu mielibyśmy większe szanse na zdobycie rynków europejskich, gdzie jest duża konkurencja.
Zaboklicki zapewnia, że ewentualne przejęcie FPS nie wpłynie na pracę zakładu w Bydgoszczy. Nie ma mowy o przenoszeniu części produkcji do Poznania.
Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu powstała na bazie Fabryki Lokomotyw i Wagonów, jest firmą-córką spółki Cegielski. Firma zatrudnia ok. 600 osób i produkuje tramwaje, autobusy szynowe, wagony osobowe i przemysłowe.
Bydgoska PESA to dawne Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. Produkuje autobusy szynowe, jednostki elektryczne, wagony pasażerskie i towarowe. Wkrótce na tory wyjedzie pierwszy niskopodłogowy tramwaj. W firmie modernizuje się również lokomotywy. PESA zatrudnia ponad 1,5 tys. osób.