Od blisko 30 lat transport kolejowy walczy z samochodowym o zlecenia przewozów. Zdaniem przedstawicieli jednego z największych operatorów, walka ta nadal trwa, ale operatorzy szukają też możliwości współpracy.
Ewolucja konkurencji pomiędzy przewozami drogowymi i kolejowymi doprowadziła do sytuacji, w której nie ma bezpośredniego starcia, ocenia Tomasz Cegielski, dyrektor Międzynarodowego Biznesu Lądowego Schenker. Obie formy przewozów działają na nieco innych rynkach, a bardzo często się uzupełniają; w taki właśnie sposób oba produkty są pozycjonowane w DB Schenker.
- Przewozy kolejowe coraz częściej są realizowane w przypadkach dotychczas zarezerwowanych dla samochodowych przewozów całopojazdowych, np. przy transporcie towarów w AGD. Klienci, posiadający odpowiednią infrastrukturę, decydują się na kolej ze względów cenowych, nawet kosztem wydłużenia czasu przewozu – stwierdza Tomasz Cegielski. Ten rodzaj transportu wybierany jest także ze względu na aspekt ekologiczny - wiele firm w swej strategii zakłada wykorzystanie „zielonego” transportu kolejowego w określonym zakresie, np. 30 proc. wszystkich przewozów. Użycie transportu kolejowego dla większych partii towaru jest czasem wręcz narzucane przez ustawodawstwo niektórych państw - np. Szwajcarii.
Według dyrektora z firmy Schenker, transport drogowy pozostaje natomiast bezkonkurencyjny tam, gdzie odbywa się przewóz mniejszych partii towarów. Z punktu widzenia klienta kluczowa jest szybkość realizacji przesyłki w systemie „door-door” i elastyczność działania operatora logistycznego. Klienci mogą zlecać wykorzystywanie obu form transportu równolegle, w zależności od konkretnych potrzeb i rodzaju ładunków. Korzystając z usług operatora, który jest w stanie dostarczyć wszystkie rozwiązania i połączyć je w optymalny sposób, można zbudować kompletny i optymalny finansowo łańcuch logistyczny.
Sławomir Krzyśków, kierownik Rozwoju Biznesu Kolejowego Schenker przypomina, że z końcem kwietnia br. DB Schenker w Polsce zakończył proces łączenia się ze spółką Railog. Tym samym ten operator logistyczny włączył do swojego portfolio usługi z zakresu logistyki kolejowej.
- Konsolidacja i koncentracja różnych form transportu umożliwia firmie realizację koncepcji „one stop shopping”, która pozwala klientom korzystać z szerokiego zakresu usług transportu lądowego: samochodowego i kolejowego oraz morskiego i lotniczego. - mówi Sławomir Krzyśków.
W DB Schenker transport kolejowy nie konkuruje z innymi usługami, lecz je uzupełnia. Dzieje się też tak w przypadku przewozów samochodowych. „W połączeniu z silnym zapleczem pozostałych form transportu, jesteśmy w stanie zaproponować usługi od drzwi do drzwi również tym klientom, którzy nie posiadają własnych bocznic kolejowych” - dodaje Sławomir Krzyśków. Dzięki temu zyskują oni optymalne rozwiązania, dostosowane do ich potrzeb i specyfiki branży, w której działają.