Stolica kraju ujskiego, liczące prawie sto tysięcy mieszkańców miasto ĂstĂ nad Labem, jest jednym z największych węzłów kolejowych Czech.
Pierwsze wzmianki o Ústí nad Labem jako o ważnym ośrodku handlowym pochodzą już z 993 roku. Miasto zostało założone przez króla Przemysła Ottokara II Wielkiego w XIII. wieku. Koleje /Ústecko teplická dráha/ zostały zbudowane w roku 1858. W dwadzieścia lat później kolej ta uzyskała połączenie z austriacką koleją /Österreichische Nord-Westbahn/ (ÖNWB) oraz z czeskimi kolejami /Státní dráha/(StEG) łączącymi Pragę z graniczną miejscowością DÄÄín, dzięki czemu miasto stało się ważnym węzłem kolejowym.
10 sierpnia 2005 roku konsorcjum zatwierdzone przez rząd czeski,
za sumę 2,1 miliardów koron czeskich rozpoczęło modernizację węzła
kolejowego Ústí nad Labem, dzięki czemu będzie można skrócić czas jazdy pociągów na bardzo ważnej międzynarodowej tranzytowej trasie kolejowej DÄÄín - Praha - Äeská TĹebová - Brno – BĹeclav. Inwestycję tą w 55 procentach opłaca firma Skanska Ĺ˝S, w 25 procentach SSĹ˝ oraz w 20 procentach firma Viamont DSP.
Obecnie budowa jest już bardzo zaawansowana. Montują elektroniczne tablice informacyjne, porządkują perony i kończą budowę przejść podziemnych. Perony będą szerokie na 27
metrów i zostaną przedłużone do długości 410 metrów. Tym samym ostatnie wagony długich składów pociągów międzynarodowych nie będą już zwisać z końców peronów. Przebudowa tego dworca zakończona zostanie w 2008 roku.



