Partnerzy serwisu:

Czechy: Porzucony węzeł znów przyjmuje pociągi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-03-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
kf, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

Czechy: Porzucony węzeł znów przyjmuje pociągi
Dzieje stacji Chornice są w skali Republiki Czeskiej wyjątkowe. W kraju o bardzo silnej pozycji kolei regionalnej i lokalnej, trzykierunkowy węzeł zniknął bowiem przed ponad trzema laty z mapy połączeń kolejowych całkowicie. W ostatnich miesiącach pociągi wróciły jednak na dwie z trzech prowadzących tam tras.

Pociągi pasażerskie przestały w 2011 r. obsługiwać jednocześnie trzy rozchodzące się z niewielkiej wsi Chornice trasy – do stacji Dzbel w kierunku Prościejowa i Ołomuńca, do Morawskiej Trzebowej i do miasteczka Velké Opatovice. Było to wydarzenie we współczesnych dziejach czeskiej kolei bezprecedensowe. Choć w ostatnich latach zamknięto ruch na kilku innych trasach do niewielkich miejscowości – m.in. do Vidnavy i Jakartovic przy granicy z Polską, czy do stosunkowo dużego Týnu nad Wełtawą w kraju południowoczeskim – to właśnie przerwanie ciągów komunikacyjnych poprzez wstrzymanie ruchu na trzech zbiegających się fragmentach wydawało się najbardziej spektakularne.

Był to bowiem odosobniony przypadek, kiedy cięcia nie objęły ślepo zakończonej lokalnej odnogi. Chornice stały się też bodaj jedynym w skali Republiki węzłem, do którego od żadnej strony nie docierał żaden pociąg pasażerski. Stan ten utrzymał się jednak tylko przez nieco ponad dwa lata. Dość niespodziewanie we wrześniu zeszłego roku Koleje Czeskie ČD przywróciły kursowanie pociągów na szesnastokilometrowym odcinku do Morawskiej Trzebowej, gdzie można było przesiąść się na połączenia do leżącej na magistrali Praga – Ostrawa/ Brno Czeskiej Trzebowej.

W rozkładzie znalazły się jednak tylko dwie pary kursów wykonywanych jedynie w dni robocze – to format obsługi w Czechach w zasadzie niespotykany. Na znakomitej większości tras przyjęto bowiem takt zazwyczaj dwugodzinny lub częstszy. Wznowione połączenie nie miało też większych szans na sukces frekwencyjny. W Chornicach, gdzie urywała się trasa, mieszka bowiem niespełna tysiąc osób, brak też jakichkolwiek znaczniejszych ośrodków po drodze.

Więcej na portalu Transport-publiczny.pl

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5