Tradycji stało się zadość i coroczna czeska ekspozycja kolejowa oraz targi Czech Raildays odbyły się zgodnie z planem. Wydarzenie miało miejsce w dniach 13-15 czerwca br. w Ostrawie.
W Czech Raildays 2006 udział wzięło prawie dwustu wystawców. W naturalny sposób większość z nich stanowiły firmy czeskie, nie zabrakło jednak przedstawicieli kolejowego przemysłu z innych krajów. Z polski dotarły na miejsce jedynie dwa przedsiębiorstwa: Fabryka Urządzeń Mechanicznych KAMAX S.A. oraz Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX Sp. z o. o. Gdańsk.
Największym zainteresowaniem, co jest charakterystyczne dla tego typu imprez, cieszyła się ekspozycja zewnętrzna, czyli zaprezentowane pojazdy szynowe.
Na dzień przed inauguracją targów zainteresowani mogli z bliska przyjrzeć się spalinowemu zespołowi trakcyjnemu klasy 624 Desiro, produkcji niemieckiej firmy Siemens. Było to możliwe dzięki uprzejmości przewoźnika Railtrans, który 11 czerwca przetransportował Desiro z Niemiec do Ostrawy. Podczas Czech Raildays Desiro prezentowano jako część oferty brytyjskiej firmy leasingowej Angel Trains.
Podczas imprezy zaprezentowano również inne spalinowe zespoły trakcyjne: szt klasy 814+914. Dwuwagonowe szt wyprodukował czeski zakład Pars nova a.s. na bazie starych wagonów motorowych typu 810. Äeske Drahy zamówiły 100 sztuk 814+914. W sumie w dwu wagonach znajdują się 84 miejsca siedzące, a część szt jest niskopodłogowa.
Firma Pars nova a.s. zaprezentowała również zmodernizowany pasażerski wagon rozrządczy 954.001, który powstał na bazie wagonu pocztowego typu Postw.
Z zakresu taboru dla przewozów pasażerskich zaprezentowano również wagon sypialny ÄD z wymalowanym hasłem "wagony spakowane na podróż". Slogan ten odnosi się do oferty czeskich kolei na podróż nocnym ekspresem z czeskiej Pragi do słowackiego Popradu i Koszyc.
W tym roku zaprezentowano tylko jedną lokomotywę - sześcioosiową, spalinowo-elektryczną klasy 774.701. Jednostka ta powstała na bazie starej lokomotywy 770.512 (podobnej do S-200, będącej w posiadaniu kilku polskich prywatnych operatorów kolejowych) w zakładach ÄMKS - JihlavskĂĄ lokomotivnĂ spoleÄnost.
Jak zwykle okazale zaprezentowała się oferta producentów wagonów towarowych. Dwa nowe rodzaje wagonów pokazały ÄeskĂŠ drĂĄhy. Wagon-cysternę typu Zacns (9-382.0) wyprodukowały rumuńskie zakłady Astra Vagoane Arad, Romania. ÄD zakupiło 30 sztuk tych wagonów. Ich użytkowanie czeskie koleje rozpoczęły na wiosnę br.
Czeskie zakłady taborowe LOSTR a. s. Louny wyprodukowały dla ÄD wagony Tad(g)nss. Podczas Czech Raildays pokazano wagon typu Tadgnss, przeznaczony do przewozu zbóż (Tadnss służą do transportu produktów chemicznych). ÄD zamówiły 70 wagonów Tadgnss i 30 Tadnss.
Kolejne czeskie taborowe zakłady naprawcze, OstravskĂŠ opravny a strojĂrny, s.r.o. (OOS), zaprezentowały zmodernizowane wagony typu Roos przystosowane do transportu drewna. W fabryce OOS zmodernizowany został również specjalny wagon-platforma typu Slps. Wagony zaprezentował prywatny operator kolejowy OKD, Doprava, a.s. (OKDD). Wagony Slps z kontenerami ACTS są wykorzystywane przez OKDD do min. przewozów siarczanów żelazawych z Zakładów Chemicznych "POLICE" S.A. do czeskiej firmy KEMIFLOC a.s. PĹerov