Rok 2004 nie był dobrym rokiem dla czeskiego sektora przewozów cargo kolei Czech Railways (ÄD), ponieważ przewiozły one niecałe 80 milionów ton co oznacza spadek o 5,5 % w stosunku do roku 2003.
Pocieszający jest fakt , że większość prywatnych operatorów odniosła w 2004 roku znaczne sukcesy. Przewieźli oni łącznie 2 miliony ton więcej niż w ubiegłym roku (wzrost o 19,5%). Jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się operatorów prywatnych to Unipetrol Doprava.
Przewiózł on ok. 1,3 miliona ton czyli o 50% więcej. Firma ta specjalizuje się w transporcie produktów chemicznych i ma obecnie dominującą pozycje na tym rynku przewozów kolejowych w Czechach. Planuje zwiększać wolumen przewozów także w bieżącym roku.
Inna czeska kolej prywatna Viamont zrealizowała swoje pierwsze międzynarodowe zamówienie. Od lutego 2005 roku w kooperacji z firmą austriacką LTE Logistik und Transport przewiozła cement z cementowni HOLCIM Prachovice do Wiednia. Kontrakt obejmuje 40.000 ton rocznie. Portfel zamówień usług transportowych koleją Viamontu osiągnął 120 milionów koron i wielkość 1,09 milionów ton (70.000 ton więcej niż w roku 2003). Viamont spodziewa się rozszerzenia swojej działalności międzynarodowej, ponieważ firma jest członkiem międzynarodowego porozumienia pomiędzy kolejami prowadzącymi przewozy towarowe Cargo Bulls.
Największym czeskim prywatnym operatorem kolejowym jest OKD Doprava. Przewozi on około 7 milionów ton rocznie (ilości podobne w 2003 i w 2004 roku, i w tej wielkości planowane na 2005). Przewozy ogółem w kolejowym transporcie towarowym w Czechach wyniosły w 2004 roku 88,331 milionów ton, w 2003 roku 93.297 milionów ton a w 2002 roku 91.91989 milionów ton.