PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na zaprojektowanie przebudowy towarowej obwodnicy Poznania. Łącznie projekt obejmować będzie 72 km torów. W planach jest także budowa łącznicy na Poznańskim Węźle Kolejowym. Prace mają pozwolić na przyspieszenie pociągów, jednak najpierw zarządca szuka firmy, która wykona projekt. Jak na razie, zainteresowanych jest niewielu.
PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej na roboty budowlane wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach projektu „Prace na obwodnicy towarowej Poznania”. Dokumentacja swym zakresem obejmie łącznie 72 km torów i budowę jednotorowej łącznicy.
Na udział w przetargu zdecydowało się zaledwie dwóch oferentów. Swoją ofertę złożyło konsorcjum firm BBF i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo za cenę 10,87 mln zł brutto oraz TPF za cenę 11,21 mln zł brutto. PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowały na ten cel 12,3 mln zł brutto. Czas, jaki określono na zaprojektowanie prac, wynosi 1743 dni. O udzieleniu zamówienia w 60% decyduje cena, natomiast po 20% decydują zadeklarowany termin wykonania zamówienia oraz dodatkowe wsparcie kluczowego personelu zespołu projektowego.
Linia 272W zakresie zamówienia znalazło się zaprojektowanie prac dla wielu linii kolejowych okalających Poznań i wchodzących w skład Poznańskiego Węzła Kolejowego. Projekt swoim zakresem obejmuje linię kolejową nr 272 Kluczbork – Poznań Główny na odcinku od km 194,300 do km 197,475. Linia ta ma zostać dostosowana do prędkości maksymalnej 160 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 80 km/h dla pociągów towarowych. Nacisk na oś ma zostać podniesiony do 221 kN/oś.
Perony przy linii mają zostać zaplanowane w przedziale długości od 200 do 400 metrów i wysokości 0,76 m. Natomiast z przewidywanym znacznym wzrostem liczby podróżnych, na stacji Poznań Starołęka, wykonawca dokumentacji będzie musiał zaplanować przebudowę tunelu (zabudowa wind przy wyjściach z tunelu), wyjście na peron przez pochylnię, wykonanie oznakowania stałego, dotykowego oraz wyposażenie przejścia pod torami w gabloty informacyjne. W przypadku tej linii, jak i następnych, planowane jest wzmocnienie podtorza, wymiana rozjazdów wraz z wymianą sieci trakcyjnej. PLK wymagają także zaprojektowania zabudowy systemu ERTMS\ETCS poziomu 2.
Linia 352Przebudowę przejdzie także linia kolejowa nr 352 Swarzędz – Poznań Starołęka na odcinku od km -0,873 do km 11,798. Tutaj przewidziano przebudowę (rozbiórkę istniejących i budowę nowych) peronów na stacji Poznań Franowo oraz budowę nowych peronów w km 5,576 – 6,006 (perony 13 i 14). Roboty na stacji Poznań Starołęka. Projektowane perony zostaną wyposażone w wiaty (perony 13 i 14), obiekty małej architektury i informację dla podróżnych. Dojście do peronów 5 i 6 odbywać się będzie w poziomie szyn, z kolei dojście do peronów 13 i 14 poprzez tunel pod torami linii nr 352. W km 5,791 po Poznań Franowo, planowana jest budowa nowego przejścia pod torami stanowiącego dojście do peronów.
Modernizacja linii 352 związana jest z projektem skierowania części pociągów pasażerskich trasą alternatywną od stacji Swarzędz przez stację Poznań Franowo na stację Poznań Główny. Pozwala to na odciążenie krytycznego odcinka linii nr 3 Poznań Wschód – Poznań Główny oraz uniknięcie konieczności zmiany czoła pociągu dla relacji z Warszawy w kierunku Szczecina i Świnoujścia. Projekt przewiduje także zabudowę systemu ERTMS\ETCS poziomu 2. Linia ta ma zostać dostosowana do prędkości maksymalnej 160 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 80 km/h dla pociągów towarowych.
Linia 394Prace projektowe dotyczą także linii kolejowej nr 394 Poznań Krzesiny – Kobylnica na odcinku od km 3,200 do km 6,000 i od km 8,100 do km 12,615. Wykonawca będzie musiał przewidzieć wykonanie robót rewitalizacyjnych, które umożliwią uzyskanie maksymalnej prędkości na poziomie 80 – 100 km/h (obecnie obowiązują tutaj ograniczenia prędkości do 20 km/h), za wyjątkiem stacji Poznań Franowo, na długości której odcinkowo wystąpi konieczność ograniczenia prędkości do 60 km/h. Należy przewidzieć kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej z wbudowaniem nowych podkładów strunobetonowych i nowych szyn.
Linia 395Prace obejmą linię kolejową nr 395 Zieliniec – Kiekrz na odcinku od km -0,019 do km 20,886. Przewidziano tutaj budowę 2 peronów zewnętrznych jednokrawędziowych na nowym przystanku osobowym Poznań Uniwersytet w km 11,800. Perony o długości 200 m, szerokości 4,50 m, wysokości 0,76 m powinny zostać wyposażone w wiaty, obiekty małej architektury i informacji podróżnych. Dojścia do peronów w poziomie szyn. Prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich wyniesie 100 km/h, a dla pociągów towarowych – 80 km/h. Zaplanowano także wymianę nawierzchni torowej na estakadzie w km 6,146.
Mat. PKP PLKLinie 801, 802 i 803Linię kolejową nr 801 Poznań Starołęka PSK – Poznań Górczyn na odcinku od km 0,002 do km 4,126 wykonawca będzie musiał przystosować do maksymalnej prędkości 60 km/h dla wszystkich rodzajów pociągów. W zakresie układów torowych wykonawca założy przeprowadzenie rewitalizacji dwutorowej linii od stacji Poznań Starołęka do stacji Poznań Górczyn umożliwiającą podniesienie prędkości z obecnych 20 – 40 km/h do 60 km/h. Należy przewidzieć wymianę nawierzchni torowej na nową nawierzchnię bezstykową na podkładach strunobetonowych.
Podobnie sprawa wygląda z linią kolejową nr 802 Poznań Starołęka PSK – Luboń k. Poznania na odcinku od km 0,000 do km 4,453 oraz linię kolejową nr 803 Poznań Piątkowo – Suchy Las na odcinku od km -1,055 do km 1,145. Na wymienionym odcinku linii przewiduje się wykonanie robót rewitalizacyjnych ograniczających się do kompleksowej wymiany rozjazdów i nawierzchni oraz wzmocnienia podtorza w celu uzyskania prędkości maksymalnej 60 km/h.
Linie 804 i 805, 806, 823, 824Przewiduje się również wykonanie robót rewitalizacyjnych na jednotorowej linii nr 804 Poznań Antoninek – Nowa Wieś Poznańska na odcinku od km 0,311 do km 1,822 bez podnoszenia prędkości maksymalnej i ograniczających się do kompleksowej wymiany nawierzchni oraz naprawy (wzmocnienia) podtorza. Linia służy jedynie do obsługi bocznic towarowych w rejonie podg. Poznań Antoninek i obsługiwanych ze st. Poznań Franowo. W ramach robót związanych z rewitalizacją linii nr 804 należy rozebrać pozostające w terenie fragmenty zlikwidowanego drugiego toru. Prędkość maksymalna wyniesie 60 km/h.
Rewitalizację ograniczającą się do kompleksowej wymiany nawierzchni oraz naprawy (wzmocnienia) podtorza przejdą linie nr 805 Swarzędz – Stary Młyn na odcinku od km 0,000 do km 1,453, a także nr 806 Poznań Franowo PFD – Nowa Wieś Poznańska na odcinku od km 0,000 do km 4,082, nr 823 Poznań Franowo PFD – Stary Młyn na odcinku od km 0,000 do km 4,714, nr 824 Pokrzywno – Poznań Franowo PFD na od km -0,052 do km 2,481. Dla wszystkich tych linii PKP PLK chcą uzyskać prędkość maksymalną 60 km/h.
W zakresie zadania znalazła się jeszcze rewitalizacja linii kolejowej nr 984 Poznań Franowo PFB – Poznań Franowo na odcinku od km 0,000 do km 2,680. Zarządca zaplanował także wykonanie projektu jednotorowej, normalnotorowej, zelektryfikowanej łącznicy pomiędzy liniami nr 395 i 354: Poznań Piątkowo – Poznań Strzeszyn. Wykonany zostanie również projekt zabudowy systemu ERTMS\ETCS poziomu 2 na liniach kolejowych nr 352 i 801 wraz z budową LCS Poznań Franowo.