CTL Logistics: \"Głównym powodem wątpliwości strony rosyjskiej dot. przyjęcia pociągu CTL było pismo sygnowane przez dyr. Kazimierza Murawskiego z PKP Cargo do przedstawicieli kolei rosyjskich, mówiące m.in.: „Przy tym chcę podkreślić, że współpraca transportowa Kierownictwa Kaliningradzkiej Kolei z prywatnym przewoźnikiem narusza postanowienia funkcjonującego obecnie międzyrządowego porozumienia o kolejowej komunikacji przez przejścia graniczne.”
Koleje rosyjskie, nie znając realiów polskich w zakresie prowadzenia działalności przez wielu przewoźników kolejowych przyjęły, że skoro firma państwowa PKP CARGO oświadcza, że tylko ona może przewozić towary przez granicę, to do czasu stosownego wyjaśnienia przez polskie Ministerstwo Transportu przyjmują ten stan. Mimo więc podpisanych przez CTL umów ze stroną rosyjską, koleje te potraktowały pismo PKP CARGO jako stanowisko polskie. Nasze prośby skierowane do Ministerstwa Transportu nie spotkały się z pozytywną reakcją i mimo, że interpretacja przepisów, co przyznaje Ministerstwo, umożliwia prywatnym przewoźnikom przekraczanie granicy – stosownego wystąpienia Ministerstwa do strony rosyjskiej do dzisiaj nie ma.
Nie jest również prawdą, że CTL nie poinformował PKP Cargo o zamiarze zamówienia usługi, o czym piszą przedstawiciele PKP Cargo w swoim oświadczeniu do mediów. Informujemy, że odpowiedni zakład spółki PKP Cargo został poinformowany o przewozie w dniu wyruszenia pociągu z Żyliny na Słowacji tj. 30 czerwca 2007 r. oraz o tym, że wagony zostaną nadane do przewozu na stacji Korsze w dniu 2 lipca 2007 r. PKP Cargo niezgodnie z prawem (Ustawa Prawo Przewozowe) – odmówiły przyjęcia nadania.
Ponadto korespondencja między PKP CARGO S.A. a kolejami rosyjskimi (RŻD), na którą powołujemy się w naszym komunikacie, a której wypiera się przedstawiciel PKP Cargo dotyczyła tej konkretnej sprawy tj. przewozów relacji Żylina – Czerniachowsk, co zresztą wyraźnie widać w pierwszych punktach pisma PKP Cargo:
„Uzyskaliśmy informację o przygotowaniu do realizacji transgranicznych przewozów przez przejście graniczne Skandawa (PL) / Żeleznodorożnyj (RUS) przez polskiego prywatnego przewoźnika CTL Logistics. Ze strony Kolei Rosyjskich w organizacji przewozu uczestniczyć będzie Kolej Kaliningradzka.”

CTL zawarł jednorazowe Porozumienie z PKP CARGO, które umożliwiło przejazd pociągu stojącego od kilku dni na stacji Korsze. Jednocześnie rozpoczęto prace nad umową długoterminową/co potwierdza PKP CARGO w swoim komunikacie z 06.07.2007/. Aktualnie PKP CARGO odmawia spotkania dla wypracowania takiej umowy licząc na to, że kolejny zatrzymany przez nich pociąg doprowadzi do zerwania kontraktu KIA z CTL Logistics, a wtedy będą mogli go przejąć. Stosowne powiadomienia do Ministerstwa Transportu i Urzędu Transportu Kolejowego zostały przez CTL w dniu wczorajszym przekazane. Kolejny pociąg z kontenerami jest w drodze i winien być przekazany na stronę rosyjską w dniu jutrzejszym, tj. w środę. Strona rosyjska nie jest zadowolona ze współpracy z PKP CARGO, gdyż np. wagony po rozładunku kontenerów w Czerniachowsku czekają ponad dobę na zabrania przez PKP CARGO, które obsługuje przejście graniczne tylko dwa dni w tygodniu.
Transport z Żyliny do Czerniachowska odbywa się przez przejście graniczne Skandawa (PL) / Żeleznodorożnyj (RUS) i był pierwszym realizowanym przez CTL transportem transgranicznym kontenerów w tej relacji.
CTL płaci za przewóz przesyłek przez granicę z Rosją pełne stawki taryfowe określone przez PKP CARGO, zatem podnoszenie przez tę firmą, że przewóz może być dla PKP CARGO nieopłacalny jest nieporozumieniem. Jeżeli jest nieopłacalny, to wykona go przewoźnik prywatny, któremu to opłaci się, tylko, dlaczego PKP CARGO w tym przeszkadza, a władze zwierzchnie milczą. Nie buduje to wiarygodności firm i instytucji polskich u naszych zagranicznych partnerów.
W związku z faktem, że wyczerpaliśmy drogę interwencji w instytucjach w naszym kraju, CTL Logistics zmuszony został do złożenia stosownego wniosku do Komisji Europejskiej w związku z praktykami prowadzącymi do utrudniania i ograniczania działalności w zakresie kolejowych przewozów towarów.
Zarząd CTL"
Przy tej okazji przypominamy oświadczenie PKP CARGO S.A.
"W nawiązaniu do komunikatu CTL Logistics S.A. z dnia 4 lipca br. w sprawie rzekomego blokowania przez PKP CARGO S.A. przewozów realizowanych przez CTL Logistics S.A., w tym zwłaszcza przewozu ładunków w relacji Żylina (Słowacja) – Czerniachowsk (Obwód Kaliningradzki w Federacji Rosyjskiej), Spółka PKP CARGO informuje, co następuje:
1. Spółce PKP CARGO nie są znane powody nie przyjęcia pociągu CTL Logistics S.A. przez stronę rosyjską na granicy Polski z Obwodem Kaliningradzkim. Powodów odmowy nie wyjaśnia także ww. komunikat.
2. Spółka PKP CARGO jest gotowa zorganizować i zrealizować przewóz ładunków dla każdego z prywatnych przewoźników, którzy działają na polskim rynku. Gotowa jest więc także do obsługi składu CTL Logistics S.A. w relacji Żylina – Czerniachowsk, pod warunkiem spełnienia wymagań proceduralnych związanych z realizacją takiej usługi. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym Ustawą Prawo Przewozowe i Regulaminem Przewozu Przesyłek Towarowych PKP CARGO S.A., do przyjęcia usługi konieczne jest m.in. złożenie, z odpowiednim wyprzedzeniem, zamówienia na wagony albo wcześniejsze uzgodnienie z PKP CARGO S.A. przewozu w wagonach prywatnych lub wydzierżawionych. Nie otrzymaliśmy dotychczas informacji (do godz. 20.00 w dniu 4 lipca br.), aby do właściwej jednostki Spółki PKP CARGO wpłynęły stosowne dokumenty rozpoczynające procedurę realizacji takiej usługi.
3. CTL Logistics S.A., wykorzystując w przewozie ładunków w relacji Żylina – Czerniachowsk wagony narodowego słowackiego przewoźnika kolejowego (ZSSK CARGO a.s.), jest zobowiązany do zawarcia odrębnej umowy z PKP CARGO S.A., która zdefiniuje m.in.: odpowiedzialność za powierzony tabor i ładunek, kwestie wzajemnych rozliczeń oraz procedury w sytuacjach awaryjnych (np. uszkodzenia wagonów). CTL Logistics S.A., jako stały klient firmy PKP CARGO S.A., zna takie procedury handlowe obowiązujące w Spółce.
4. Podnoszona w ww. komunikacie CTL Logistics S.A. kwestia korespondencji z marca 2007 roku między PKP CARGO S.A. a kolejami rosyjskimi (SŻD) dotyczyła realizacji innego projektu przewozowego i nie ma związku z omawianym wyżej przewozem.
5. PKP CARGO S.A. w piśmie z dnia 4 lipca 2007 roku, skierowanym do CTL Logistics S.A., podkreśliło pełną gotowość do realizacji przewozu ładunków realizowanych przez tę firmę w relacji Żylina – Czerniachowsk po podpisaniu stosownej umowy i spełnieniu przez CTL Logistics S.A. wynikających z niej niezbędnych procedur.
Kazimierz Murawski"