- Mimo gorszej koniunktury w górnictwie rok 2008 zamkniemy zgodnie z planowanym budżetem – mówi Jacek Bieczek, prezes zarządu i dyrektor generalny spółki logistycznej CTL Maczki-Bór Sp. z o.o. z Sosnowca, należącej do grupy CTL Logistics.
- Wpływ gorszej koniunktury w górnictwie na naszą firmę jest bezpośredni, ponieważ sprzedajemy dla największych podmiotów tej branży na Śląsku większość naszych produktów i usług (np. piasek podsadzkowy, odbiór i zagospodarowanie skały płonnej, logistykę kolejową) – mówi prezes Bieczek. - Mniejsze wydobycie węgla z jednej strony powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na materiały w kopalniach, a z drugiej strony na usługę transportu kolejowego i odbioru przez nas skały płonnej, wydobywanej w kopalniach wraz z węglem - dodaje.
Słaba koniunktura w górnictwie ma bezpośredni wpływ również na obsługiwane przez spółkę CTL Maczki-Bór bocznice kolejowe kopalń węgla kamiennego. Ma ona również wpływ na wyniki spółki CTL Haldex - wspólnego przedsięwzięcia CTL Maczki-Bór i firmy Haldex, polegającego na odzysku węgla kamiennego ze skały płonnej.
- Prognozy są jednak lepsze. Myślę, że „dołek” minął i wydobycie węgla w kopalniach, z którymi współpracujemy, zaczyna się zwiększać – mówi optymistycznie prezes Bieczek.
Także zła sytuacja finansowa na rynkach światowych ma wpływ na spółkę CTL Maczki-Bór. Pośrednio wpływa ona na tą firmę poprzez inne dziedziny, w które spółka jest również zaangażowana, takie jak budownictwo i energetyka. Jednak zarząd podejmuje tu środki zaradcze.
- W dobie kryzysu staramy się szczególnie wykorzystywać nasz potencjał kolejowy w inny, nowy sposób. Transportujemy dla klientów kruszywa i węgiel – opowiada portalowi wnp.pl prezes Bieczek. - Podjęliśmy także działania oszczędnościowe: wdrożyliśmy specjalne systemy informatyczne polepszające efektywność pracy w zakresie obsługi klienta i zarządzania pracą pociągów (system AWIA). Dzięki takim rozwiązaniom optymalizujemy pracę sprzętu, skracając czasy procesów produkcyjnych i logistycznych. Doskonalimy również nasze metody zarządzania. Szukamy tu najlepszych i najszybszych metod do poprawy efektywności pracy i osiągania najlepszych efektów z korzyścią dla klienta. Wdrożyliśmy w CTL Maczki-Bór planowanie zadań i osiąganie celów wg metodyki KPI (Key Performance Indicators) oraz zarządzanie projektowe - dzięki temu szybciej reagujemy na zmienną sytuację i oczekiwania klientów – jesteśmy bardziej elastyczni - dodaje.
Spółka CTL Maczki-Bór ma konkretne pomysły na rozwój. Poszukuje między innymi nowych możliwości produkcji materiałów podsadzkowych dla górnictwa węgla kamiennego oraz nowych technologii do odzysku i zagospodarowaniu odpadów przemysłowych.
- Będziemy kontynuować ekspansję firmy w dziedzinie kompleksowej obsługi bocznic kolejowych oraz transportu surowców mineralnych – mówi prezes Bieczek. - Poza tym, przygotowaliśmy też dla inwestorów tereny pod logistykę i produkcję lekką. Mówimy o nowej 150-hektarowej strefie logistycznej CTL Maczki-Bór w Sosnowcu położonej i skomunikowanej bezpośrednio z drogą ekspresową S-1 oraz liniami kolejowymi CTL i PLK. Już dzisiaj pierwsi nabywcy z powodzeniem zakończyli tu swoje inwestycje i rozpoczęli działalność biznesową, np. Salzgitter Mannesmann Stahlhandel. Pozyskujemy w ten sposób również bardzo dobrych partnerów biznesowych pozwalających rozwijać naszą ofertę logistyczną - podsumowuje.
CTL Maczki-Bór Spółka z o.o. należy do Grupy CTL i funkcjonuje na rynku jako firma logistyczna realizująca cele w regionie Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Do najszerszej grupy klientów, z którą kooperuje na co dzień CTL Maczki-Bór zalicza się firmy z branży górnictwa węgla kamiennego, energetyki zawodowej, hutnictwa i budownictwa.

* Fot. CTL Logistics.
