Wobec dużego wzrostu ruchu towarowego na praktycznie wszystkich amerykańskich liniach (w większości jednotorowych) pojawiły się chroniczne problemy przepustowości.
Rozwiązania są dwojakie: dobudowa infrastruktury (drożej) lub reorganizacja ruchu (taniej). Mimo zazdrosnego strzeżenia swojego toru, towarzystwa z czysto praktycznych względów zawierają dobrowolne porozumienia o wzajemnym dostępie do infrastruktury sąsiada. I tak od lat dwie równoległe linie jednotorowe Union Pacific i Burlington Northern Santa Fe prowadziły ruch "jednokierunkowy" na liniach pomiędzy Denver a Trinidad w Kolorado - dla swoich składów i składów "gościa".
Obecnie duże porozumienie przekształcające równoległe szlaki w linie "jednokierunkowe" zawarły Canadian National i BNSF: chodzi o dziesiątki mil na podejściach do zachodniokanadyjskiego portu Vancouver, w stanie Tennessee oraz na obrzeżach zatłoczonego węzła Chicago w stanie Illinois. Ostatnio UP i BNSF wspólnie rozbudowują infrastrukturę w stanie Wyoming do wywozu węgla energetycznego (z 3-torowej na 4-torową) oraz na przełęczy Cajon w Kalifornii na podejściu do aglomeracji Los Angeles (z 2-torowej na 3-torową).